Medewerkers Loket.nl storten zich eerste kwartaal op pensioenaangiftes voor APG

 In Geen categorie

‘Werkgevers die actief zijn in de Bouw & Schoonmaak moeten vanaf 2016 hun pensioenaangiftes insturen naar pensioenuitvoerder APG’. Die boodschap kregen we bij Loket.nl afgelopen jaar te horen. Geen onbelangrijke mededeling, als je bedenkt dat een groot aantal werkgevers uit deze sector werken met Loket.nl. Aan ons de taak om deze aangiftes samen met de juiste gegevens door te spelen naar APG. En daarom werden vanaf oktober de eerste voorbereidingen voor de overgang getroffen. Doel van Loket.nl: zo zuiver mogelijk de gegevens bij APG zien te krijgen. Voordat het eenmaal zo ver was, moesten wel wat obstakels worden overwonnen.

Korte testfase haalt niet alle fouten naar boven
Het groene licht dat we van APG na de testfase kregen, stemde positief. En dat terwijl die testfase kort was, erg kort zelfs. Gevolg: op een later moment kwamen er nieuwe fouten naar boven. Het aanleveren van een andere beroepencode bijvoorbeeld, dat bleek niet iedere werkgever te hebben gedaan. De afgelopen weken bestonden voor sommige medewerkers van Loket.nl daarom uit het herstellen van dit soort fouten. Zo ook voor Laslo Donker, medewerker tweedelijnshelpdesk: “Zodra we een foutmelding binnenkregen die de klant niet zelf kon herstellen, probeerden wij dit probleem op te lossen in Loket.nl.”

Verwerken van de aangiftes gaat door
Vanaf eind januari konden de pensioenaangiftes worden aangemaakt in Loket.nl. De pensioenuitvoerder begon halverwege februari met het verwerken van deze aangiftes. Op dat moment bleken nog niet alle foutmeldingen hersteld. Of sterker nog: niet allemaal opgemerkt, vanwege de verschillende controles door APG. En zoals dat vaker het geval is, kost het oplossen van de ene foutmelding meer tijd dan de ander. De verwerking van de pensioenaangiftes werd ondertussen niet tegengehouden. “We hebben heel veel tijd gestoken in het oplossen van signalen”, vertelt Laslo. “En natuurlijk in het op de hoogte houden van onze klanten.”

Melding op het helpdeskportaal
Ieder signaal dat Loket.nl binnenkreeg over een foute pensioenaangifte, stuurden we direct door naar de klanten. Klanten die er zelf niet uitkwamen, stuurden tickets die wij vervolgens beantwoorden. En op het helpdeskportaal van Loket.nl werden de binnengekomen signalen toegelicht en later bijgewerkt.

Succesvolle aanpassing
Inmiddels liggen er diverse aanpassingen op tafel, die nu getest kunnen worden. Zo keek Laslo afgelopen week samen met een één van de klanten naar de aanpassing van het productloon. Periode 3 was inmiddels verloond, maar periodes 1 en 2 moesten nog met terugwerkende kracht worden aangepast. “Dit bleek goed te gaan, dus nu kunnen meer klanten hiermee vooruit.”

De komende tijd gaan we bij Loket.nl met een aantal aanpassingen opnieuw signalen verhelpen. Met het steeds in kaart brengen van situaties, kunnen we die signalen zoveel mogelijk beperken voor de klanten.

Leave a Comment