Van salarisadministrateur naar vertrouwde adviseur

 In Accountancy, Loket.nl, Verbinden
bannerblog
Van salarisadministrateur naar vertrouwde adviseur

Petra Kerrebijn:

Petra Kerrebijn is Partner van Intenza Consulting Group, veel gevraagd spreker, trainer en coach. Petra is auteur van de boeken The Management Makeover en Gedrag als succesfactor. Zij is gespecialiseerd in het praktisch vergroten van de klantimpact en commerciële slagkracht bij inhoudelijke professionals zoals accountants, juristen, belastingadviseurs, consultants en ingenieurs.

Hoe word je een vertrouwde adviseur?

In de financiële dienstverlening duikt overal het begrip vertrouwde adviseur. Klinkt mooi hoor. Maar: hoe doe je dat? Zeker wanneer je vooral telefonisch contact hebt en het toch al druk genoeg hebt (eigenlijk bedoel ik; zonder dat dit je al te veel extra tijd kost)! Onderstaand een paar tips die je morgen al kan inzetten zonder extra tijd. Zit het bijvoorbeeld in de wijze waarop je vragen stelt? Zit het in de wijze waarop je adviseert? Zit het veel meer in de relatie? Het mooie is dat het allemaal het bovenstaande is. Dat komt ook aan bod in de workshop op de klantendag. Een paar voorbeelden:

  • Interesse tonen: Stel, de klant heeft dingen niet bij jou aangeleverd voor de salarisadministratie en je belt hem op. Hij zegt dan: ‘Sorry, sorry, ik ben druk geweest.’ Zeg je dan: ‘Ok, lever het later in?’ of stel je nog een extra vraag in de zin van: ‘Waar heb je het zo druk mee?’ Dit om je iets meer te verdiepen in de relatie van de klant. Wellicht komt er iets naar boven waarmee jij kan helpen.
  • Meedenken is iets ander dan informeren Voorbeeld WKR: zeg je bijvoorbeeld: heeft u alles voor de WKR al geregeld? Of zeg je: wist je dat je met de WKR de 1,2% vrije ruimte in de loonsom kan blijven benutten voor onkostenvergoedingen. In plaats van dat je straks mogelijk 80% belasting op onkostenvergoedingen moet betalen. In hoeverre hebben jullie dit al geregeld?
  • Stel expertisevragen waarbij je laat zien dat je zijn branche kent ‘Juist in de Flexbranche zien we dat er veel tijdelijke contracten zijn wat grote kostenrisico’s met zich meebrengt wanneer deze medewerkers ziek uit dienst gaan. Hoe spelen jullie daar op in?’
  • Weet je wat klanten verstaan onder meedenken? Proactief ideeën aandragen zonder dat er om wordt gevraagd. Het gekke is dat wij als adviseurs vaak denken ‘Heeft de klant dan niet het gevoel dat ik erg aan het verkopen ben?’ Eigenlijk zit het bezwaar van de klant dan tussen onze eigen oren…. Dus doen we het maar niet. Zonde!

De drie dingen voor een vertrouwd adviseur

De vertrouwde adviseur doet 3 dingen: hij werkt aan de relatie, stelt de juiste vragen op de juiste manier en deelt pro actief zijn kennis met klanten.Hoe ga je met dit soort zaken om? Dat is de inhoud van de workshop Van salarisadministrateur naar vertrouwde adviseur op de klantendag. Tot die tijd: stel minimaal 1 aandachtvraag in ieder gesprek dat je hebt met de klant. Daarmee maak je het klein, frequent en kom je wellicht nog aan informatie die je helpt om de klant beter te begrijpen of die aanknopingspunten biedt om daar eens verder over in gesprek te gaan. Ik wens je als adviseur veel vertrouwde klanten.

loketdagbanner

Leave a Comment