“Het werk van een salarisadministrateur kan iedere maand anders zijn”

 In Salarisadministratie, Verbinden

De afgelopen weken was het aanpoten voor de medewerkers op de helpdesk van Loket.nl. Niet zonder reden, januari is traditiegetrouw de drukste maand voor salarisafdelingen van accountantskantoren. Salarisafdelingen die werken met Loket.nl, kregen in deze periode ondersteuning uit onverwachte hoek. Sander de Meijere hielp namens detacheringsbureau Quoratio vier weken de medewerkers op de helpdesk. Negenhonderd tickets maar liefst, werden in één week door de helpdesk afgehandeld. “Het was hectisch, maar ik heb me prima vermaakt”, blikt Sander terug. Zijn kortstondige verblijf wordt aangegrepen om hem te vragen naar zijn ervaring als expert van Loket.nl.

Het was het jaar 2011, dat Sander door Quoratio werd gevraagd Accon AVM een handje te helpen bij de implementatie van Loket.nl. Het bleek een grondige kennismaking met het platform voor salaris en personeel te zijn. “In zo’n implementatietraject leer je meteen heel erg veel. Zorgen dat de loonstroken in orde zijn, dat is aanvankelijk de voornaamste bezigheid. Verderop in die periode merkten we dat het verschaffen van toegang voor de werkgever en werknemer steeds meer tijdswinst opleverde en leidde tot een betere samenwerking tussen de accountant en de werkgever.”

‘Mijn werk is iedere maand anders’
Op detacheerbasis telkens een paar maanden aan de slag gaan bij een accountantskantoor of bij een platform voor salaris en personeel zoals Loket.nl, het is precies het soort werk dat bij Sander past. “Ik ben inderdaad niet iemand die je voor langere tijd op dezelfde plek moet laten zitten.”

Werkgevers iedere maand ondersteunen bij het verlonen van hun medewerkers, wordt dat nu nooit eens saai? Sander is daar heel duidelijk over: “Weet je wat het is? Als je het goed doet, dan is het werk iedere maand anders. Er is altijd werk dat verder uitgezocht moet worden: Je hebt te maken met werkgevers waar cao’s gewijzigd zijn, waar bonussen moeten worden uitgekeerd of het is tijd voor de uitbetaling van het vakantiegeld.”

Ondernemers pakken het administratiewerk steeds zelfstandiger op
De afgelopen paar jaar heeft Sander zijn werk zien veranderen. “Mijn rol is van een uitvoerende naar een begeleidende gegroeid. Werkgevers pakken werk steeds zelfstandiger op. Een werkgever die bijvoorbeeld een bonus wil uitkeren, stelt aan mij de vraag of hij nog met wettelijke voorwaarden rekening dient te houden en op welke plek het systeem van Loket.nl hier op in speelt. En ook niet onbelangrijk: de werkgever adviseer ik op zo’n moment over fiscale mogelijkheden voor een werknemer bij de uitkering van die bonus.”

Kennis opdoen uit de tickets
Het bekijken van de tickets bij Loket.nl bood Sander ook weer nieuwe inzichten: “Je pikt toch zaken op waarbij je denkt: Daar heb ik nog niet eerder bij stil gestaan! Je hoort zaken om je heen, je leest tickets van accountantskantoren die je anders niet gezien zou hebben.” Sander heeft wel een tip voor de administrateurs die werken met Loket.nl: “Heb je een vraag, stuur een ticket in. Op die manier kan met meer diepgang op een vraag worden ingespeeld.”

Vanaf februari ligt een andere klus op Sander te wachten. Met een goed gevoel blikt hij terug op de eerste maand van 2016: “We hebben hard gewerkt, hard gelachen, met klanten en met elkaar.” Het hoofd wist hij goed koel te houden: “Het ergste wat je kunt doen, is zelf de stress worden.”

Comments
  • Marie Schaalten
    Beantwoorden

    Interessant artikel. Lijkt mij een hels karwei om iedere keer bij een ander bedrijf in te springen.

Leave a Comment