Workshop Kansen voor klanten

 In Creativiteit, Geen categorie, Innovatie, Nieuws, Verbinden

De steeds verdergaande automatisering die het werkveld van de administrateur verandert, brengt tegelijkertijd extra mogelijkheden met zich mee: administrateurs krijgen meer ruimte om klanten verder te helpen. Loket.nl ondersteunt administrateurs bij het oppakken van deze veranderende rol in de workshop ‘Kansen voor klanten’. Medewerkers van een administratiekantoor uit Tilburg beten in augustus het spits af en meldden zich voor de eerste workshop van Loket.nl. De workshop reikt concrete handvatten aan om extra hulp te bieden aan klanten.

Accountant heeft grote kennis over de werkgever
Een administrateur beschikt over een grote schat aan informatie over zijn klanten. Veruit het meeste klantcontact vindt op zijn afdeling plaats. Deze positie biedt de accountant een groot voordeel omdat hij ongevraagd kan meedenken met de klant. De workshop gaat dan ook uit van de kwaliteiten die een administrateur al in huis heeft en helpt hem bij het nog beter inzetten van deze kwaliteiten. HRM-functionaliteiten in Loket.nl helpen administrateurs bij het bieden van extra ondersteuning. Met het gebruik van een verlofkalender of een document management systeem bijvoorbeeld, wordt ondernemen steeds makkelijker gemaakt voor de werkgever. De workshop ‘Kansen voor klanten’ helpt de administrateur het klantcontact dat hij heeft met de werkgever, steeds beter te benutten.

Laagdrempelige aanpak
De workshop geeft de administrateur voelsprieten voor advieskansen en vergroot zijn zelfvertrouwen door direct actie te ondernemen. “We helpen de administrateur op een laagdrempelige manier bij het benutten van kwaliteiten”, legt relatiemanager Michel Cobben van Loket.nl uit. “Met de menselijke factor willen we het verschil maken. Hoe meer informatie je als administrateur hebt over een klant, des te beter kun je ‘m verder helpen. We gaan uit van een actieve benadering van de klant en laten hem zien welke adviesmogelijkheden er vaak achter een vraag schuilgaan.”

Vraag van werkgever leidt tot direct advies
Desiree Reukers was één van de deelnemers aan de workshop. Ze kon direct aan de slag met een opdracht. “En niet zomaar een opdracht. Toevallig had ik die ochtend een vraag van een klant gekregen over een stijging in reiskosten van een werknemer. Die kosten bleken te herleiden naar het aantal werkdagen dat de betreffende werknemer per week maakte.” In het telefoongesprek wees Desiree de klant op de mogelijkheid de bezetting van een complete afdeling in Loket.nl vast te leggen. “En wat bleek? Hij was helemaal verrast door deze optie.”

Verlof op papieren kalender
Een vraag van een klant kan tot meerdere inzichten leiden, het is aan de administrateur om die toegevoegde waarde op het juiste moment te leveren. De kunst is achterhalen waar de vraag van de klant precies vandaan komt. De klant die tijdens de workshop door Desiree werd gebeld, maakte voor zijn werknemers nog geen gebruik van ESS, de persoonlijke omgeving van iedere werknemer in Loket.nl. “Daar heb ik de klant ook meteen attent op gemaakt, net als op de mogelijkheid gebruik te maken van de verlofmodule. De verlofaanvragen van werknemers worden bij deze klant nu nog op een papieren kalender genoteerd.”

Eye opener
Wat Desiree betreft, werkte het enthousiasme van de cursusleider aanstekelijk. “De dag vloog voorbij. De insteek van de workshop was luchtig, informeel. En het was ontzettend leuk om te merken dat ik de werkgever die ik aan de lijn had, direct een concreet advies kon geven. Een eye opener, zo zie ik de workshop. Ik ben direct al m’n klanten nagelopen en mezelf de vraag gaan stellen: wie kan ik op welke manier verder helpen?”

Dit najaar volgen meer administratie- en accountantskantoren de workshop ‘Kansen voor klanten’ van Loket.nl. Natuurlijk houden we je op de hoogte van de inzichten waar deze workshops toe leiden.

Workshop VSO 24-08-2015

Leave a Comment