De grote vraag bij sollicitatieprocedures is natuurlijk: In hoeverre past iemand goed binnen een bepaalde rol? Van deze keuze hangt veel af, want een nieuwe medewerker die niet goed bij het bedrijf past, zorgt voor veel gedoe en hoge kosten. Omdat je daar met een regulier sollicitatiegesprek lang niet altijd goed achter komt, biedt The Selection Lab een persoonlijkheidsscan die daarbij kan helpen. Niet alleen aan grote bedrijven, maar juist ook aan het mkb.

Door de samenwerking met Loket.nl maken we het samen mogelijk om als mkb ondernemer gebruik te kunnen maken van het e-assessment. Pay-per-use: geen grote afname en geen torenhoge kosten. Onlangs bemachtigde The Selection Lab positie drie in de Recruitment Tech 35. We spraken Joeri Everaers, oprichter van The Selection Lab, over deze mooie prestatie en onze samenwerking.

Maak kennis met Joeri Everaars en zijn rol bij The Selection Lab

Joeri en zijn vrouw richtten The Selection Lab vijf jaar geleden op, en sindsdien helpen ze honderden mkb-ondernemingen bij de werving van personeel. Als we vragen naar zijn rol binnen The Selection Lab, begint hij enthousiast te vertellen. ā€œBinnen The Selection Lab ben ik verantwoordelijk voor de partners en vandaar ook betrokken bij Loket.nl en CoPilot, om te kijken naar hoe we onze krachten kunnen bundelen en klanten nog beter kunnen helpen.ā€

Tijdens ons gesprek werd ook duidelijk dat hun visie de kern vormt van alles wat ze doen bij The Selection Lab. ā€œWaar voorheen veel keuzes werden gemaakt op basis van alleen intuĆÆtie, gaat data ook een steeds belangrijkere rol spelen en kan je met zowel data als intuĆÆtie samen nĆ³g betere keuzes maken. En dat is wat ons drijft binnen The Selection Lab: om dat op een toegankelijke manier beschikbaar te maken voor het mkb.ā€

Wanneer wij Joeri de vraag stelden hoe hij The Selection Lab zou moeten omschrijven, hoefde hij geen seconde na te denken: ā€œMkbā€™ers helpen om het juiste personeel te vinden op basis van softskills. Wij houden ons heel erg bezig om e-assessments toegankelijk te houden. Zowel in gebruik, maar ook in communicatie.ā€

The Selection Lab

Team The Selection Lab

Het recept: intuĆÆtie combineren met data

Dat The Selection Lab een unieke visie heeft op het gebruik van data, is wel duidelijk geworden. Het probleem dat ze willen oplossen is eigenlijk tweeledig: enerzijds zodat bedrijven beter kunnen inschatten of iemand Ć©cht goed past bij de rol en de organisatie en anderzijds de toegankelijkheid voor het mkb. Ze willen de data niet alleen gebruiken om betere analyses te maken, maar juist om de intuĆÆtie te versterken. ā€œBij sollicitatiegesprekken wordt vooral gemeten hoe goed iemand kan solliciteren, maar er wordt weinig gekeken naar of iemand wel goed past bij een bepaalde rol binnen een bedrijf. Door e-assessments toegankelijker te maken, kun je als bedrijf veel objectiever naar mensen kijken en veel beter bepalen of ze wel goed bij het bedrijf passen.ā€

Momenteel maken al honderden mkb ondernemingen succesvol gebruik van hun e-assessments. En door de data van deze verschillende mkbā€™ers te combineren, zijn ze in staat om betere adviezen te geven over wie wel en niet goed bij het bedrijf past.

Toegankelijk voor het mkb

Voorheen was dit namelijk niet het geval. E-assessments waren vooral beschikbaar voor grote organisaties. Het was kostbaar en lastig om ermee te werken. Bedrijven moesten vroeger 50 tot 100 e-assessments per jaar afnemen Ć©n moesten zichzelf daarbij trainen voor een bedrag dat wel kon oplopen tot ā‚¬2500 euro. Daarnaast moest je als onderneming ook nog ā‚¬250 euro per assessment betalen. Hierdoor liepen de kosten voor het gebruik van e-assessments al snel op van duizenden tot tienduizenden euroā€™s: voor een mkbā€™er onbetaalbaar.

Met de data die The Selection Lab biedt Ć©n door de afname pay-per-use te maken, maken ze het veel toegankelijker voor het mkb. En mĆ©t deze data, kunnen zij doen wat The Selection Lab inspireert: data verbinden met intuĆÆtie. ā€œWe combineren de data van alle mkbā€™ers en op basis daarvan kunnen we betere adviezen geven over wie wel of niet goed bij het bedrijf passen. Deze data verrijken we ook steeds verder. Het systeem wordt dus slimmer en slimmer.ā€

Recruitment Tech 35

En met deze innovatieve visie Ć©n aanpak, hebben ze een indrukwekkende prestatie neergezet: ze staan namelijk op de derde plek van de Recruitment Tech 35. De Recruitment Tech 35 is een lijst van Recruitmenttech.nl. Ze onderzochten in de Recruitment Tech Survey 2023 dit jaar voor het eerst welke leverancier van recruitmenttechnologie het hoogst scoort onder gebruikers. Dit deden ze onder 251 recruiters werkzaam aan corporate- en bureauzijde.

Toen wij vroegen wat Joeri ervan vond dat hij in de top 35 stond, kreeg hij een lach op zijn gezicht. ā€œHet onderzoek is volledig anoniem, maar dat maakt het juist mooier. Hierdoor weet je dat het echt is en dat onze huidige klanten hebben gestemd Ć©n hebben aangegeven tevreden te zijn met onze dienstverlening. Dat we in de top drie zijn gekomen, geeft aan dat ze erg tevreden zijn. Het was een hele leuke verrassing.ā€

Professionele ervaring voor de sollicitant

Want dat ze goed bezig zijn, is een ding wat zeker is. Maar ze blijven niet stilzitten. Door alert te blijven op de trends en ontwikkelingen die spelen in de markt, proberen ze altijd drie stappen vooruit te zijn. ā€œBinnen de HR wordt steeds meer technologie gebruikt. Enerzijds om efficiĆ«nter te werken en anderzijds om betere keuzes te maken. Objectief werven wordt steeds belangrijker. Meer werkgevers zien het belang van candidate experience in. Tegenwoordig is er zoā€™n kleine talentpool, waardoor je als bedrijf weinig sollicitanten hebt. Hierdoor wil je dat je solliciteerervaring heel positief is. Dus dat het er allemaal goed uitziet en professioneel overkomt. Dit zien we onder andere dus steeds meer terug in het gebruik van e-assessments.ā€

Werven op basis van skills

Een tweede belangrijke Ć©n interessante ontwikkeling die onder de radar ligt bij The Selection Lab, is eigenlijk het gevolg van zoā€™n kleine talentpool: het cv wordt steeds minder belangrijk. ā€œHoe kleiner de kandidatenpool wordt, hoe meer werkgevers het cv loslaten. Eerst was het hebben van een diploma en werkervaring van groot belang, maar nu worden deze harde eisen steeds meer losgelaten. Uiteraard moet er nog wel ergens op gesolliciteerd worden, dus wordt er meer gekeken naar skills en softskills. Iemand heeft dan misschien niet de ervaring en diploma, maar passen de (soft)skills wel? Dan kunnen ze al die andere dingen leren. Eigenlijk is er een opkomst van skill based hiring te zien om te zorgen dat je nieuw talent kan aantrekken, maar die je wel op een goede manier kan screenen.ā€

The Selection Lab Innovatie Challenge Van Spaendonck

De samenwerking tussen The Selection Lab en Loket.nl

De toekomstplannen van The Selection Lab liegen er niet om. ā€œOnze toekomstplannen zijn groot. We zijn afgelopen jaar verdubbeld en komend jaar willen we weer verdubbelen. Deze verdubbelingen willen we de komende 4 jaar zeker blijven doorzetten. We zien dat er heel veel kansen zijn. Dus het mooie is om samen met partners zoals Loket.nl samen te blijven werken.ā€

De samenwerking tussen The Selection Lab en Loket.nl (en CoPilot) komt overigens niet zomaar uit de lucht vallen. Eind 2021 won The Selection Lab namelijk de Van Spaendonck Innovatie Challenge ā€˜HR-tools voor managersā€™. Uit 31 inzendingen en 8 live pitches was The Selection Lab de absolute winnaar.

In 2022 is The Selection Lab samen met CoPilot (onderdeel van Van Spaendonck, net zoals Loket.nl) gestart met een pilot. Inmiddels is deze pilot geslaagd en worden de e-assessments van The Selection Lab breder uitgezet. Ook in de toekomst zullen we blijven samenwerken met The Selection Lab. ā€œWe weten elkaar als teams te vinden, dus dat is mooi. Ik kan niet wachten om samen de markt te betreden en ik heb er alle vertrouwen in dat we samen heel hard zullen groeien.ā€