Extra database biedt uitkomst bij storing

Het leek een dag zoals alle andere, afgelopen vrijdag op de werkvloer van Loket.nl. Plotseling kwam op één van de afdelingen een minder vrolijke mededeling binnen: er was sprake van een storing. En wat voor één. Een database cluster hield er mee op, terwijl de helft van alle klanten van Loket.nl daar op draait. In dat cluster bleek één van de schijven kapot te zijn. Normaal gesproken is dat een gevalletje van: oude schijf er uit, nieuwe schijf er in. Dat bleek dit keer niet zo simpel te zijn.

Omdat we juist voor dit soort situaties over twee van zulke dataclusters beschikken, kon het andere cluster direct het werk van de defecte database overnemen. De mate van tijdsverlies viel gezien de ernst van de situatie mee: uiteindelijk heeft de helft van de klanten een uur niet met Loket.nl kunnen werken.

Het zijn precies die momenten waarop we bij Loket.nl zo blij zijn met meerdere datacenters. Het voorkomt dat we onze klanten moeten vertellen dat ze een dag geen loonruns kunnen draaien of overzichten kunnen opvragen. En dat maakt heel veel verschil. Voor ons, maar ook zeker voor onze klanten.