Het belang van content
voor jouw kantoor
Jij bent een expert op het gebied van salaris- en HR-administratie en weet als geen ander dat het HR & salarisvak eigenlijk nooit stilstaat. Waarschijnlijk volg je de ontwikkelingen, zoals wet- en regelgeving, op de voet en wil je (administratieve) processen voor je klanten zo optimaal mogelijk inrichten. Maar hoe breng je relevante ontwikkelingen rondom salaris en HR onder de aandacht breng bij je klanten? Dat kan soms lastig zijn. We nemen je graag mee in het belang van content en op welke manier je content effectief kunt verspreiden.
1. Zichtbaarheid is de basis
Je bent een echte kennispartner in het HR & salarisvak en dat wil je uitstralen. Daar kan content je goed bij helpen. Door content te delen over relevante en actuele onderwerpen, laat je zien dat jij de expert bent. En dat is waarom werkgevers graag advies en ondersteuning willen van jou. Zorg er dan ook voor dat je zichtbaar bent. Je kunt bijvoorbeeld zichtbaar zijn door je website te vullen met artikelen, blogs en nieuws. Je kunt je klanten en andere geïnteresseerden regelmatig een nieuwsbrief sturen met interessante informatie. Daarnaast kun je opvallen door actief te zijn op social media. Je kunt bijvoorbeeld op LinkedIn relevante content over ontwikkelingen in de markt delen en op Instagram je organisatie ‘een gezicht’ geven, zodat mensen ook gevoel krijgen bij jouw kantoor.
Nu vraag je jezelf misschien af: waarover moet ik dan content creëren? Pak het thema vakantie als voorbeeld. De zomerperiode is van start en dat betekent dat veel medewerkers vakantie nemen. Aan werkgevers de taak om dit goed te organiseren en daar kan jij hen uitstekend bij adviseren. Geef tips hoe werkgevers een goed inzicht kunnen hebben in de (goedgekeurde) verlofaanvragen die eraan komen en laat bijvoorbeeld zien hoe eenvoudig en efficiënt de verlofregistratie ingeregeld kan worden. Daarnaast is er binnen veel organisaties sprake van verlofstuwmeren, omdat medewerkers vakantie hebben opgespaard. Hoe ga je daarmee om? Onderwerpen die leven bij je klanten.
2. Stimuleren van klantenbinding
Het creëren van content kan ook een bijdrage leveren aan het opbouwen en onderhouden van je klantrelatie. Door het bieden van informatie en je klanten te inspireren met content, is de kans groot dat ze jou (nog) meer gaan waarderen. En dat is wat je graag wil. Een belangrijke hierbij is wel: speel in op de behoefte en interesse van je klanten en creëer op basis daarvan content. Kruip dus niet alleen in de pen als jij denkt: hier moeten we iets over communiceren, maar leef je in de klant in. Wat betekent dit voor hem/haar? Aan welke informatie heeft de klant behoefte en hoe kan jij daarop inspelen?
3. Inspireren van klanten voor meer contactmomenten
Wanneer jij (potentiële) klanten inspireert met informatie, is de kans groot dat ze je blijven ‘volgen’. Ze keren nog (regelmatig) terug naar je website, social media kanalen of willen je nieuwsbrief ontvangen. Je bent ‘top of mind’. En voor je het weet, nemen ze contact met je op. Ze merken dat jij de expert bent die hen verder kan en wil helpen, dat verlaagt de drempel om contact op te nemen aanzienlijk. Eigenlijk is het een kwestie van geven en nemen: jij biedt inspirerende content aan en dat triggert de klant om contact met je op te nemen. En dat contactmoment, dat is waar jij blij van wordt.
4. Opvallen bij potentiële nieuwe klanten
Natuurlijk kan zichtbaarheid ervoor zorgen dat je, naast je bestaande klanten, ook potentiële nieuwe klanten aantrekt. Als er relevante en inspirerende informatie deelt via verschillende kanalen, is de kans aannemelijk dat alle mensen die geïnteresseerd zijn in de onderwerpen waar jij over schrijft bij jou terechtkomen. Daarnaast zullen er nog steeds veel potentiële nieuwe klanten bij je terecht komen ‘via via’, ofwel via jouw huidige klanten. Het stimuleren van klantenbinding (zie punt 2) werkt dan ook voor je om op te vallen bij potentiële nieuwe klanten.