Overzichten op providerniveau
De sessie van collega’s Igor Timmermans en Yvonne van der Swaluw was bedoeld om samen met de providers inzicht te krijgen in het gebruik van de vele overzichten op providerniveau. In het verleden werd duidelijk dat we onvoldoende in de huid van de gebruikers zijn gekropen. Om die inschattingsfout niet opnieuw te maken, vroegen we onze Insiders om hun mening en ideeën over de overbouw van deze functionaliteiten.
De feedback was duidelijk: er is een sterke behoefte aan meer interactieve overzichten, waarbij multiselect opties een zeer goede aanvulling zouden zijn voor een nog duidelijker inzicht en overzicht. Een ander veelbesproken onderwerp was de Global Filter op providerniveau, een functie die veel enthousiasme losmaakte onder de aanwezigen. Er werden ook gelijk aanvullingen gegeven over het vastleggen van de filter in bijvoorbeeld je profiel of een template en duidelijk zichtbaar te maken wanneer de filter aanstaat. Deze input geeft ons de handvatten om de providerpagina verder te ontwikkelen naar een nog mooiere, efficiëntere en gebruiksvriendelijkere versie.
De overbouwtijdlijn
Samen met Rosalie nam ik (Maarten van Heijst) de deelnemers mee in onze plannen voor de volledige overbouw van Loket.nl naar de nieuwe omgeving, met als doel om per 1 januari 2027 definitief afscheid te nemen van Loket.nl Classic. De centrale vraag was: hoe gaan we dit traject aanpakken en welke ondersteuning verwachten gebruikers hierbij?
Tijdens een speelse sessie, die we ‘Bistro Loket.nl’ hebben genoemd, gingen de deelnemers in groepjes aan de slag met hun voorkeuren voor ondersteuning. Met behulp van een ‘menukaart’ bespraken de Insiders in groepjes waar de meeste behoefte aan is. En zoals in elke bistro werd er ook gevraagd naar “allergieën”: welke vormen van ondersteuning zien gebruikers liever niet of niet teveel?
Uit de sessie bleek dat video’s en wrap-up webinars favoriet zijn als ondersteuningsvormen. Persoonlijke gesprekken met onze experts werden ook erg gewaardeerd, terwijl een overdaad aan nieuwsbrieven als storend wordt ervaren. Daarnaast ontstond er een interessante discussie over hoe we niet alleen de directe contactpersonen van Loket.nl, maar ook hun collega’s op de werkvloer effectief kunnen ondersteunen in deze overgang.
Deze sessie leverde waardevolle inzichten op waarmee we met de werkgroep aan de slag gaan om de ondersteuning rond de overbouw optimaal af te stemmen op de behoeften van onze gebruikers.
Daarnaast hebben we een belofte gedaan aan de Insiders. We gaan nóg duidelijker en transparanter communiceren via Zendesk over hoe functionaliteiten in Loket.nl Classic waren en hoe deze eruit gaan zien in Loket.nl. Voor de overzichten gaan we zelfs per overzicht aangeven welke ze wel en niet kunnen verwachten in Loket.nl en wat onze plannen ermee zijn.
Clever – Enthousiasme en kritische reflectie
De derde sessie stond in het teken van Clever. Collega’s Andries Verheijden en Demi Vermeulen reflecteerden samen met deelnemers op de eerste ervaringen met Clever. Wat opviel was het enorme enthousiasme van een aantal gebruikers die al actief met Clever werken. Sommigen hebben zelfs de ambitie om hun volledige klantenbestand tegen eind 2025 op Clever te hebben. Dit enthousiasme werkte aanstekelijk en het gesprek ging veel meer over de mogelijkheden dan over de beperkingen.
Toch was er ook wat terughoudendheid in andere groepen, waar zorgen over functionaliteiten en kosten werden gedeeld. Dit is natuurlijk waardevolle feedback, maar soms merkte je dat deze focus de groepsdynamiek beïnvloedde. Het is precies deze dynamiek die ervoor kan zorgen dat er minder ruimte ontstaat om open te staan voor de mogelijkheden die Clever kan bieden. Terwijl onze Insider bijeenkomsten er juist op gericht zijn om samen met onze gebruikers te bouwen aan verbeteringen.
Wat we vaak zien tijdens deze sessies, is dat er aannames worden gemaakt over wat klanten wel of niet willen, zonder hen de kans te geven om Clever zelf te ervaren. Misschien kijken wij met een optimistische blik, maar uit de vele positieve gesprekken die we voeren, weten we dat mkb-ondernemers vaak enthousiast zijn zodra ze zien hoe Clever hun processen kan vereenvoudigen.
We hadden met deze sessie natuurlijk niet de illusie om met 50 ambassadeurs de Insiders af te sluiten. Ons doel was om jullie mee te nemen in waar we staan en hoe mkb-ondernemers en andere kantoren Clever nu ervaren en omarmen. Misschien is het voor jouw kantoor nog te vroeg om de stap te zetten, en dat is prima. We willen vooral laten zien dat het van de grond begint te komen en dat we met een aantal kantoren al van start zijn gegaan.
Benieuwd naar (nog) meer over Clever? Plan een afspraak in met collega Andries Verheijden, en ontdek hoe Clever jouw kantoor vooruit kan helpen.
Insiders: jullie betrokkenheid maakt het verschil!
De Loket.nl Insider bijeenkomsten bieden keer op keer waardevolle input waar we mee aan de slag gaan. Feedback van Insiders helpt ons om nog beter in te spelen op de wensen van onze gebruikers. We kijken ernaar uit om de komende tijd weer verder te bouwen aan de ontwikkelingen van Loket.nl en Clever. Aan alle Insiders: jullie betrokkenheid maakt het verschil, en samen blijven we groeien en innoveren!