Het ingebedde cao-onderhoud is één van de belangrijke redenen voor kantoren om te kiezen voor Loket.nl. En als iemand alles weet over het cao-onderhoud, dan is het Erik van Eijndhoven wel. Hij is immers verantwoordelijk voor het cao-onderhoud in Loket.nl. Zeker in aanloop naar de jaarovergang heeft hij hier zijn handen meer dan vol aan. Kortom, december is een spannende tijd voor Erik. We gaan met hem in gesprek om erachter te komen wat er nu allemaal komt kijken bij het cao-onderhoud, wat Erik er zo leuk aan vindt en hoe zijn (extra) werkzaamheden rondom de jaarovergang eruit zien.

Erik, wat is cao-onderhoud en wat is er zo leuk aan?

“Veel mensen hebben het idee dat cao-onderhoud nogal taaie kost is. Dat is het niet, vind ik. Persoonlijk houd ik er echt van om met cijfers bezig te zijn en het bijbehorende uitzoekwerk. Het is belangrijk om heel goed bij te houden wanneer er cao’s uitkomen en of er wijzigingen zijn zoals bijvoorbeeld schaalwijzigingen. Bovendien heb je ieder halfjaar te maken met de minimumlonen die wijzigen. Rondom de jaarovergang hebben we ook veel meer andere werkzaamheden, omdat we dan fondsen moeten onderhouden. Percentage, grondslag, franchise en premieloon wijzigen namelijk altijd per 1 januari en dan moeten we dit bijwerken . De grootste druk rondom de jaarovergang ligt dus eigenlijk op dat vlak.”

Je hebt ook voor andere HR- en salarissystemen gewerkt, wat vind je van de manier waarop Loket.nl het cao-onderhoud beetpakt? Is dat anders dan jij hiervoor gewend bent?

“Waar ik voorheen werkte, werd er weinig gedaan aan schaalonderhoud. En eigenlijk vormt dat nu de hoofdmoot van mijn dagelijkse werkzaamheden. In andere systemen zie je vaak dat het administratiekantoor of de werkgever zelf de informatie en belangrijke zaken in de cao moet opzoeken en dit handmatig moeten verwerken in het systeem. Bij Loket.nl zorgen we er samen met een team cao-specialisten voor dat de klant altijd de juiste schaalwaarde tot zijn beschikking heeft.”

Cao-specialist Erik van Eijndhoven in gesprek met collega Rosalie Moerlie

Leuk om te horen, maar wat betekent dat precies? Er is een nieuwe salarisschaal uitgebracht en dan?

“Ik zal het je stap voor uitleggen:

  • Stap 1: Salarisschaal importbestand wordt gecreëerd, door het exporteren van de oude waardes.
  • Stap 2: Nieuwe waardes worden in het bestand gezet, met nieuwe datum erin.
  • Stap 3: Schalen worden ingevoerd door mij en vervolgens gecheckt door collega’s cao-onderhoud Rosalie of Bram.
  • Stap 4: Als alles klopt worden ze met een bestand geïmporteerd.
  • Stap 5: Dan wordt er een mededeling gemaakt en één keer per week doen we een cao-update op het helpdeskportaal. Hierin gaat alles mee wat we in die week hebben gedaan en hebben gecontroleerd.

Alles wat we opleveren, wordt dubbel gecheckt, want we zijn ISAE-3402 gecertificeerd en dat wil ook zeggen dat alles wat iemand invoert gecontroleerd moet worden onder het vierogenprincipe.”

We zitten nu in de aanloop naar de jaarovergang. Je noemde net al dat je rondom de jaarovergang ook veel andere (extra) werkzaamheden hebt. Hoe zien die werkzaamheden eruit?

“Allereerst zitten de werkzaamheden vooral in de minimumlonen. Deze wijzigen twee keer per jaar, in januari en in juli. Dat betekent ook twee keer per jaar onderhoud. Dat is nu dus het geval rondom de jaarovergang. En dat is een bulk werk, omdat er in heel veel schalen nu eenmaal schaalcellen zitten die gelijk staan aan het minimumloon. Daarnaast maken de meeste fondsen pas erg laat de nieuwe kengetallen voor het nieuwe jaar bekend. Vandaar dat we in januari dus ook zo goed als dagelijks updates hebben. Om die juiste informatie voor 2022 zo snel mogelijk beschikbaar te hebben voor de klant.”

Hoe weet de klant dan wat wanneer gereed is?

“We maken doorgaans elke week een cao-update, maar in de jaarovergang periode wel vaker dan een keer per week. Wij plaatsen dan op het helpdeskportaal een melding dat er een cao-update klaarstaat waar een aantal dingen in zitten. Hier staat ook bij welke cao’s geüpdatet zijn en van welke cao’s de fondsen al compleet zijn. Van elke wijziging komt ook een mededeling in Loket.nl. Kortom, we houden onze klanten dus proactief op de hoogte van alle updates.”

Worden er in 2022 nog nieuwe cao’s toegevoegd aan Loket.nl?

“Op dit moment staan er twee nieuwe cao’s op de kaart. Dit zijn de Huisarts in dienst bij een huisarts (Hidha) en Ambachtelijke pluimvee en wildbedrijven. Deze cao’s gaan we in ieder geval toevoegen. Daarnaast onderhouden we nu meer dan 170 cao’s. Hier zijn het hele jaar mutaties op. Ook komen er steeds nieuwe regelingen bij en gaan er regelingen af en dat houden we nauwlettend in de gaten.  Dus ook voor 2022 verwacht ik weer genoeg leuke uitdaging.”