Onboarding nieuwe medewerker

HR

Gerelateerde artikelen
Deel via
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Kennisbank > HR > Onboarding nieuwe medewerker

Wanneer je een nieuwe medewerker binnen je bedrijf of organisatie hebt aangenomen wil je graag dat hij of zij zich snel op zijn of haar plek zal voelen, succesvol meedraait binnen de bedrijfsprocessen en zich voor langere tijd aan jouw organisatie of bedrijf verbindt. Dit heeft aan de ene kant te maken met het vinden van de juiste kandidaat voor de functie en het bedrijf, maar een succesvolle onboarding is ook van groot belang om deze doelen te bereiken. Wat is onboarding precies en hoe werkt het onboardingsproces?

Wat is onboarding?

Voordat je kunt beginnen met het inzetten van een succesvol onboardingsprogramma moet je weten wat onboarding is. Onboarding is eigenlijk de eerste stap in de relatie tussen een nieuwe medewerker en het bedrijf of organisatie. Nieuwe medewerkers worden verwelkomd, krijgen alle materialen om mee aan de slag te gaan en krijgen de juiste begeleiding en informatie. Maar daar stopt het niet, het onboardingproces gaat verder dan vertellen waar de kantine is en hoe je het intranet gebruikt. Het gaat ook over de cultuur binnen de organisatie of bedrijf, de manier van samenwerking met andere collega’s, de missie en visie en talentmanagement. Het doel en de focus van onboarding is een perfecte integratie binnen de organisatie of het bedrijf. En dat biedt veel voordelen. Met een succesvolle onboarding kun je de loyaliteit verhogen en creëer je vertrouwen. Ook zorgt het ervoor dat je nieuwe medewerkers sneller productief aan de slag kunnen, voelen ze zich meer betrokken bij het bedrijf en organisatie waardoor ze minder snel op zoek zullen gaan naar een nieuwe baan. Daarnaast kan het ook makkelijker zijn om weer nieuw talent aan te trekken.

Tips voor een succesvol onboardingsprogramma

Wanneer er een nieuwe medewerker begint is het prettig dat de administratieve kant snel geregeld is. Zorg er daarom voor dat je voordien alles met de HR-afdeling of administratieve medewerker hebt geregeld. Hierbij kun je denken aan een kopie paspoort, maar ook een ingevulde loonbelastingverklaring voor het personeelsdossier. Daarnaast kun je ook alvast alle documenten verzamelen die jouw nieuwe medewerker nog moet ondertekenen. Denk aan een overeenkomst voor gebruik van laptop of mobiel, andere belastingdocumenten of formulieren omtrent verzekering en pensioen. Wist je dat je deze heel gemakkelijk digitaal kan aanbieden aan je nieuwe medewerker in Loket.nl met digitaal ondertekenen?

onboarding

Zorg ervoor dat je medewerker aan de slag kan

Niets is zo vervelend voor een manager en een nieuwe medewerker als wanneer de laptop of computer nog niet werkt. Vraag daarom ruim van te voren alle benodigdheden zoals een laptop, muis, oplader of telefoon aan, zodat alles startklaar is wanneer de nieuwe medewerker begint. Hierbij hoort ook dat je met het IT-team of boekhoudafdeling hebt geregeld dat je medewerker toegang heeft tot alle systemen. Zet in één document, of in een tool zoals LastPass, alle inlog gegevens zodat je nieuwe medewerker op zijn eerste dag toegang heeft. Werken jullie met urenregistratie of een geautomatiseerd systeem voor toegang tot het kantoorgebouw? Zorg ook dat dit geregeld is. Richt daarnaast zijn of haar werkplek in. Werken jullie op flexplekken? Zorg dan dat op zijn eerste dag een flexplek is ingericht met alle spullen die hij nodig heeft. Je kunt ook er aan denken om een welkomstpakket samen te stellen, met bijvoorbeeld een notitieboek, pen en andere kantoorbenodigdheden. Zet jouw logo en een leuke tekst erop en zo heeft jouw nieuwe medewerker niet alleen de juiste spullen bij de hand, maar wordt er ook gelijk aan herinnert voor welk bedrijf of organisatie hij of zij gaat werken.

Informeren, begeleiden en een check-up

Nu alle facilitaire zaken zijn geregeld is het ook van belang dat je jouw nieuwe medewerker informeert over het bedrijf, de cultuur en manier van werken. Plan tijdens zijn eerste dag een voorlichtingssessie waarin je de tijd neemt om hem of haar te informeren over het bedrijf of organisatie. Vertel uitgebreid over de werkzaamheden en de verschillende bedrijfsprocessen. Neem het organisatie organogram erbij om te vertellen hoe verschillende afdelingen met elkaar communiceren. Vertel ook iets over de cultuur, bijvoorbeeld over de missie en visie, hoe jullie verjaardagen van collega’s vieren of hoe jullie met elkaar omgaan. Na deze sessie kun je samen met je nieuwe medewerker een rondje doen langs alle afdelingen. Stel hem voor aan alle medewerkers en vertel wat ze doen. Dit is tevens ook het moment om te laten zien waar alle afdelingen zich bevinden in het gebouw.

Na de eerste dag is zo’n onboardingsprogramma nog niet klaar. Wijs een collega toe die de eerste weken een buddy of mentor kan zijn voor jouw nieuwe medewerker. Zo kan deze mentor of buddy alle vragen beantwoorden, maar ook jouw nieuwe medewerker op sleeptouw nemen en zorgen voor verbinding met de andere collega’s. Is je nieuwe medewerker een aantal werken aan de slag? Maak dan regelmatig een afspraak om te kijken hoe het gaat en waar er nog verbetering nodig is. Op deze manier kun je bijsturen en heb je snel in de gaten als het nog niet lekker loopt of je medewerker nog niet op zijn plek zit, of juist wel natuurlijk. Met een succesvolle onboarding maak je niet alleen je medewerker blij, maar ook het bedrijf én jezelf!

Dit vind je misschien ook interessant

Salarisadministratie - Brochure Loket.nl accountantskantoren

Meer weten over Loket.nl?

Download de brochure

Aanmelden nieuwsbrief

  • Hidden

Download brochure