Wat is personeelsverloop?

Bij het personeelsverloop gaat het om de jaarlijkse wisseling van medewerkers binnen de organisatie. Door het verlooppercentage helder te krijgen, kan je als werkgever informatie vergaren over de tevredenheid onder de medewerkers.  

Er zijn verschillende soorten personeelsverloop. Ten eerste kan een onderscheid gemaakt worden tussen een extern verloop, waarbij medewerkers de organisatie daadwerkelijk verlaten en bij een andere organisatie aan de slag gaan. Daarnaast heb je intern verloop, waarbij medewerkers binnen de organisatie van functie veranderen. Een ander onderscheid is tussen enerzijds het natuurlijke verloop en anderzijds het gedwongen vertrek. Bij het natuurlijke verloop gaat het om bijvoorbeeld het aflopen van een tijdelijk contract of een pensioen. Bij een gedwongen vertrek kun je denken aan een reorganisatie.

Oorzaken personeelsverloop

Voordat concreet gekeken kan worden naar de oorzaken van een (hoog) personeelsverloop in een organisatie, is het van belang om te begrijpen dat de factoren voor iedere sector anders zijn. Bedrijven uit de horeca kunnen immers niet vergeleken worden met kantoorbanen als het gaat om de factoren die een rol spelen bij personeelsverloop. Daarom volgen hieronder enkele oorzaken van personeelsverloop.

De eerste oorzaak die in dit artikel besproken wordt, zijn de arbeidsvoorwaarden van de medewerker, zowel de primaire als de secundaire voorwaarden. Dit gaat dus niet enkel om het salaris dat bij de concurrent wellicht hoger ligt, maar bijvoorbeeld ook om de opleidings- of doorgroeimogelijkheden, of de keuze om parttime te gaan werken. Het kan ook zo zijn dat de thuissituatie van de medewerker verandert, waardoor juist meer zekerheid gevraagd kan worden, waarbij de duur van de arbeidsovereenkomst centraal staat (zoals een vast contract). 

Een tweede oorzaak kan een ontevreden medewerker zijn. Dit kan bijvoorbeeld komen door de contacten met collega’s, of ontevredenheid over het takenpakket. Een veelvoorkomende reden, in het kader van ontevredenheid, is een slechte balans tussen werk en privé. Zeker nu thuiswerken veel vaker voorkomt dan voor de coronacrisis, is het voor veel medewerkers lastig om de balans gezond te houden.

Goed werkgeverschap
whitepaper

Goed werkgeverschap

Download whitepaper

Het personeelsverloop berekenen

Om te weten hoe het personeelsverloop in jouw organisatie is, kan je een handige berekening gebruiken. Om het personeelsverloop te berekenen, neem je het totaal aantal uitgestroomde medewerkers en dit deel je door het totale personeelsbestand (inclusief de uitgestroomde medewerkers). Hieronder volgt een voorbeeld: 

“In een organisatie zijn 60 medewerkers vertrokken. Het totale personeelsbestand, inclusief de vertrokken medewerkers, bestaat uit 300 mensen. De berekening is dan: 60/300*100 = 20%.”

Personeelsverloop

Gemiddeld verloop personeel

Nu zegt de uitkomst van de hierboven genoemde berekening je misschien niet zo veel. Want, wanneer moet je je als werkgever zorgen maken over het personeelsverloop? Binnen veel organisaties wordt een personeelsverloop van 10% als gemiddeld beschouwd. 

Overigens hoeft een werkgever zich niet altijd zorgen te maken om het personeelsverloop, in een bepaalde mate kan het ook een positieve wending geven aan de organisatie. Nieuwe arbeidskrachten zorgen bijvoorbeeld ook voor vernieuwing, zowel in de werkprocessen als in de sfeer op de werkvloer.

Wat te doen bij hoog personeelsverloop?

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, een hoog personeelsverloop kan namelijk een dure grap worden. Reken maar uit: er zal een nieuwe vacature online moeten komen, waardoor vervolgens nog enkele gesprekken plaats zullen vinden, alvorens de geschikte kandidaat is geselecteerd. Zodra de geschikte kandidaat gevonden is, zal dit administratief verwerkt moeten worden in de organisatie (nieuwe inloggegevens, een arbeidsovereenkomst). Vervolgens zal deze nieuwe arbeidskracht nog ingewerkt moeten worden. Dit is niet alleen een kostbaar proces, maar ook tijdrovend. Daarom helpen we je aan 3 tips om personeelsverloop te verlagen.

1. Goede werkomgeving

Het is daarom belangrijk om allereerst te zorgen voor een gezonde werkomgeving voor het personeel. Daarmee bedoelen we bijvoorbeeld niet alleen een ergonomische bureaustoel. Dit omvat bijvoorbeeld ook een protocol rondom pestgedrag, of ongewenst gedrag. Mocht de mogelijkheid er zijn, dan is het een groot voordeel als er een protocol rondom werkstress ingericht wordt.

2. Ontwikkelingsmogelijkheden

Een andere manier om het personeelsverloop te reduceren, is om voldoende ontwikkelingsmogelijkheden te bieden. Medewerkers blijven zo gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen, en het verbetert de kwaliteit van het geleverde werk.

3. Teamvergaderingen

Op kleinere schaal, binnen afdelingen of sectoren, kunnen frequente teamvergaderingen een positieve bijdrage leveren aan het verminderen van het personeelsverloop. Ga bijvoorbeeld eens in het kwartaal na of de verwachtingen onder de medewerkers nog kloppen. Dit hoeft natuurlijk niet per se in groepsverband besproken te worden, individueel laten medewerkers soms meer los dan in groepsverband. Kijk hiermee naar wat voor jouw team het beste werkt, en vraag zo nodig wat het team er zelf van vindt. Zo weet je ook meteen in hoeverre de medewerkers betrokken zijn bij de groei van het bedrijf. 

Mocht het dan toch echt zover komen dat medewerkers afscheid nemen, dan is het altijd verstandig om een goed offboarding proces te hanteren. In zo’n traject kan een medewerker duidelijkheid geven over de reden van zijn vertrek. Beschouw dit als feedback, om zo het personeel wat wel in dienst blijft niet te verliezen!