Of je nu een beginnende ondernemer bent of je hebt een onderneming die al geruime tijd bestaat, je moet nadenken over personeelszaken. Of het nu gaat over de duur van het contract van een personeelslid, of dat je nadenkt over de personeelskosten en wat voor invloed het heeft op je winstmarge. Bij veel onderdelen van het ondernemer zijn krijg je te maken met vragen op het gebied van personeelszaken. Vragen waar je misschien nog nooit over na hebt gedacht of vragen waar je misschien al veel langer mee in je hoofd zit.

Aandachtspunten personeelszaken

Als het gaat om personeelszaken dan wordt al snel gedacht dat het ingewikkeld is, dat het veel tijd gaat kosten en dat je daarom beter zelf geen personeel in dienst kan nemen en dit kan opvangen door het inhuren van tijdelijk personeel. Niets is echter minder waar maar er zijn altijd wel aandachtspunten die je als het gaat om personeelszaken in aanmerking moet nemen. Zaken die logisch zijn maar die snel vergeten worden of waar te weinig aandacht aan besteed wordt terwijl ze wel belangrijk zijn.

Arbeidscontract

Personeelszaken: het begint al bij het aannemen van een nieuwe medewerker en het opstellen van het contract. Het is verstandig om alle zaken waarvan je denkt dat er discussie over kan ontstaan op te nemen. Als je als onderneming valt onder een cao dan moet je de afspraken die daarin gemaakt zijn aanhouden. In alle andere gevallen is het verstandig om de vrije dagen, eventuele roostervrije dagen (ATV dagen) en het uurloon te benoemen. Wanneer een medewerker het minimumloon gaat verdienen, geef dan ook aan dat dit meegroeit met de aanpassingen die er vanuit de overheid plaatsvinden. De minimumlonen worden jaarlijks op 1 januari en 1 juli aangepast. Daarnaast is het belangrijk om het aantal uren te beschrijven en als laatste de duur van het contract. Afhankelijk van de duur van het contract heb je te maken met wettelijke bepalingen rond de proeftijd. Voeg daarnaast belangrijke zaken voor jouw specifieke onderneming toe. Heb je bijvoorbeeld een grote concurrent in de buurt? Voeg dan een concurrentiebeding toe. Krijgt de medewerker inzicht in belangrijke gegevens of processen? Dan is het toevoegen van een geheimhoudingsplicht slim.

Personeelskosten

Bij personeelszaken denk je al snel aan de kosten die je hebt als ondernemer. Wat kost een personeelslid je precies? Een logische vraag die zeker als je voor het eerst personeel aanneemt van invloed is, maar ook als je al personeel hebt, is het goed om de kosten tegen het licht te houden. Misschien moet je de prijs van je product of dienst wel aanpassen omdat je personeelskosten moet maken. Wat personeel precies kost, is lasting te zeggen omdat dit afhankelijk is van het sort bedrijf, de branche en welk werk de medewerker moet gaan invoeren. Vergeet niet: investeren in personeel is uiteindelijk ook investeren in de toekomst. Een belangrijk onderdeel van personeelszaken dus.

personeelszaken

Opleiding een belangrijk onderdeel van personeelszaken

Bij personeelszaken in het MKB zie je vaak dat deze component onderschat wordt. Je zoekt als snel de juiste persoon die de werkzaamheden die nodig zijn kan doen. Maar onderzoek toont aan dat medewerkers die de kans krijgen zich verder te ontwikkelen in hun competenties met meer plezier Ć©n enthousiasme te werk gaan. Opleiding en scholing is dan ook een belangrijk onderdeel van personeelszaken. Gemotiveerd personeel leidt uiteindelijk ook weer tot minder uitval, wat je bedrijfsresultaten natuurlijk ten goede komt.

Salarisadministratie en salarisuitbetaling als onderdeel van personeelszaken

Als je voor de eerste keer met personeel te maken krijgt dan kan de salarisadministratie nog wel eens een van de lastigste dingen lijken. Je wilt namelijk voor jezelf een duidelijke manier hebben hoe je dit moet registreren, betalen en ook een nette loonstrook kunnen uitreiken. Daarom is het goed om op dit gebied je te oriƫnteren en te kijken welke mogelijkheden er zijn om dit onderdeel goed in te voeren of te kunnen blijven gebruiken. Zoek contact met een accountant (klik hier voor de accountantskantoren waar wij mee samenwerken) en ga aan de slag met het systeem dat zij aanbieden. Zo wordt salarisadministratie, en de salarisbetaling een fluitje van een cent bij het gebruik van Loket.nl.

Het menselijke aspect van personeelszaken

Wat vaak vergeten wordt bij personeelszaken is meten met de menselijke maat. Je kunt jezelf verstoppen achter de regels die gelden en de afspraken die gemaakt zijn in het contract, maar op het moment dat je luistert naar je personeel en je probeert mee te denken als er een probleem is, dan krijg je de waardering terug van je personeel. Het kennen van je personeel en een goede band met hen aangaan is van grote toegevoegde waarde. Dit kan aan direct werk- en niet direct werk gerelateerde situaties enorm bijdragen. Personeelszaken zijn dus in alle aspecten erg belangrijk.

Tot slot

Over personeelszaken MKB valt veel te schrijven en veel te lezen. Grotere ondernemingen hebben dan ook vaak iemand in dienst of zelfs een afdeling om de personeelszaken zo goed mogelijk te kunnen regelen via bijvoorbeeld een personeelssysteem. Als kleine ondernemer is dit vaak ā€˜bijzaakā€™ en dat is juist waarom de samenwerking met een goed accountants- of administratiekantoor zo belangrijk maakt. Zij helpen je vooruit en ontzorgen je, zodat jij je kunt concentreren op waar je goed in bent: ondernemen.