Waar komt quiet quitting vandaan?

Steeds vaker horen we het, de jongere generaties zijn minder makkelijk te verleiden met een hoog salaris dan met een goede work-life balance. Er is voor deze generatie meer in het leven dan alleen werken, en zij nemen hun vrije tijd en mentale gezondheid erg serieus. Dat betekent niet zo zeer dat ze niet hard willen werken, maar vooral dat ze hun grenzen goed bewaken.

quiet quitting

Er is meer in het leven dan werken

De veranderingen in werken in de afgelopen jaren hebben ook bijgedragen aan deze verandering in de manier waarop naar werk wordt gekeken. Mensen hebben zich afgevraagd of elke dag van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat op kantoor zitten wel de moeite waard is, en of ze niet gelukkiger worden van wat anders doen, of van minder werken. En dat is niet zo gek, want een mens brengt gemiddeld zo’n 90.000 uur op het werk door. Dan is het wel belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt en waar je je fijn bij voelt.

Goed werkgeverschap
whitepaper

Goed werkgeverschap

Download whitepaper

Kun je als werkgever iets doen aan quiet quitting?

Dat is een ingewikkelde vraag. Als je vermoedt dat meerdere medewerkers tegelijkertijd aan quiet quitting doen is het allereerst misschien eens goed bij jezelf na te gaan of het probleem bij de medewerkers in kwestie ligt, of bij jouw leiderschapsstijl. En bedenk je, waarom doen de medewerkers ineens alleen nog exact waarvoor zij betaald worden?

Als je die vragen getackeld hebt, en je wil voorkomen dat medewerkers aan quiet quitting (blijven) doen, dan zijn er gelukkig wel wat dingen die je kan ondernemen. Houd er wel rekening mee dat de oplossing niet kant en klaar is. Je zult er energie in moeten (blijven) steken. Een aantal aandachtspunten:

Veilige werksfeer

Ten eerste is het belangrijk een open cultuur te creëren op de werkvloer, waarin medewerkers zich ontspannen en veilig voelen om hun gevoel en zorgen te uiten, met elkaar, maar ook zeker (of liever gezegd: vooral) met het management. Op die manier zullen medewerkers eerder durven iets uit te spreken in plaats van het in te slikken en ermee te blijven zitten, waardoor het groter en groter wordt.

Houd daarbij regelmatig gesprekken met de medewerkers om te kijken hoe het met ze gaat, of ze ergens tegenaan lopen en wat hun visie op het werk is. Blijf betrokken en luister naar ze, zodat ze zich gehoord voelen en ze zich vrij voelen nieuwe ideeën te delen op een laagdrempelige manier. Hier kunnen ook goede, nieuwe, ideeën voor de business uit voortkomen.

lightbulb-alt

Secundaire arbeidsvoorwaarden worden steeds belangrijker. Voor sommigen wegen ze zelfs zwaarder dan de primaire arbeidsvoorwaarden zoals salaris.

Bied flexibiliteit

Flexibiliteit bieden is ook een hele belangrijke. Als gezegd zijn vooral jonge medewerkers een slechte work-life balance helemaal zat. Daaronder hoort ook het werken tussen rigide kantoortijden, terwijl dat niet per se hoeft voor de business. Als een medewerker in de middag naar de tandarts moet, of liever even een break neemt om van de zon te genieten, maar in de avond doorwerkt, probeer daar dan niet te moeilijk over te doen. Zo lang het werk af komt, en de klanten te woord worden gestaan, is er toch geen issue?

Help medewerkers proactief vooruit

Bied trainingen aan waar nodig. Het kan goed zijn dat een medewerker het werk niet meer zo leuk vindt omdat hij of zij het niet helemaal goed onder de knie heeft. Een training kan daar goed bij helpen. Ook trainingen voor timemanagement en bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkeling zijn populaire en nuttige trainingen waar het personeel blij van wordt en hen kan helpen plezier in hun werk te behouden. Dit zorgt op zijn beurt weer bij betrokkenheid bij jouw organisatie.

Waardering is belangrijk om quiet quitting te voorkomen

Het is ook belangrijk om de prestaties van medewerkers te erkennen en te belonen. Heeft een medewerker een deal binnengehaald, of een mooi resultaat bereikt? Fijn, en erken dat dan! Feliciteer en complimenteerde medewerker, en deel zo nodig een (kleine) bonus of een presentje uit. Het is een kleine moeite, maar het doet veel voor een medewerker.

lightbulb-alt

Presentjes of (eenmalige) beloningen kun je verstrekken vanuit de vrije ruimte van de WKR.

Daarnaast is het belangrijk om duidelijk te zijn naar medewerkers over wat je van ze verwacht. Dat biedt transparantie en helderheid, en zo weet je dat het voor iedereen duidelijk is wat de afspraken zijn. Dat voorkomt grijze gebieden, wat voor niemand fijn werkt.

Conclusie

Als je medewerkers massaal aan quiet quitting doen, dan is het zaak eens eerlijk naar jezelf te zijn en je afvragen of je er wellicht niet een hele ouderwetse manier van leiding geven op nahoudt. Als dat zo is, en je medewerkers daarom aan quiet quitting doen, dan kan je daar gelukkig snel wat aan doen, op verschillende manieren. Over het algemeen willen medewerkers graag werken, zijn ze loyaal en wensen ze de onderneming het beste toe. Ze houden daarbij wel goed hun eigen grenzen in de gaten. Praat met ze, en kom tot een oplossing die voor iedereen werkt. De wereld verandert immers!