Wat bedoelen we met work-life balance?

Voor je work life balance verbeteren een mogelijkheid is, is het vooral belangrijk dat je begrijpt wat er met deze term wordt bedoel. Work life balance is, zoals de naam zelf zegt, de ideale balans tussen je werkleven en je privƩleven. Die balans vinden wordt voor veel mensen steeds belangrijker en dat heeft ongetwijfeld te maken met de druk die we tegenwoordig voelen. Het is goed om je medewerkers te voorzien in tips rondom dit onderwerp, om overbelasting en uitval te voorkomen. Voel je vrij de tips hieronder te delen met je medewerkers.

4 tips voor betere work life balance

Niet bepaald gemakkelijk, de balans vinden tussen privƩ en werk, zeker als je beseft dat je verantwoordelijkheden na de standaard werkuren niet zomaar als sneeuw voor de zon verdwijnen. Je work life balance verbeteren als ondernemer of zelfstandige vereist daarom wat meer actieve aandacht en inspanningen. Hieronder vind je alvast enkele handige tips:

1. Maak mentaal de klik

Ten eerste is het erg belangrijk dat je mentaal de overschakeling maakt tussen je privĆ©leven en je werkleven, bijvoorbeeld als je ’s morgens naar het werk rijdt en ’s avonds terugkeert naar huis. Voor veel mensen is dat moeilijk, want hoe leg je die oneindige kettingreactie aan gedachten die je van je werk meeneemt naar huis eigenlijk stil?

Het is een goed idee om een bepaalde vaste routine aan het einde of begin van je werkdag te doen, waardoor je lichaam Ć©n geest gemakkelijker overschakelen. Zo kan je in je auto na een drukke dag rustige muziek beluisteren, of bijvoorbeeld aan het begin van een werkdag een lijstje maken met dingen die je nog moet doen. Dergelijke gewoontes zullen je meer mentale rust geven Ć©n maken het gemakkelijker om beide aspecten van je leven gescheiden te houden!

2. Richt zowel je kantoor als je woning juist in

Daarbij mag je ook de rol van de inrichting van je werkplaats en woning niet onderschatten. De manier waarop je kantoor en huis ingericht en afgewerkt zijn, zal een grote invloed hebben op hoe goed je kunt presteren Ć©n hoe goed je kunt ontspannen. Zorg in je kantoor voor een functionele inrichting zonder al te veel afleidingen, waarbij je je focust op de essentie: opbergmogelijkheden voor je documenten, een vaste plaats voor al je gereedschap op accessoires en niet al te veel gadgets of extra spullen.

Daarbij is het de moeite waard om je woning Ć©cht huiselijk en gezellig in te richten, zodat je na een drukke dag op het werk veel sneller de klik maakt en op ‘huis-modus’ staat. Je woning is de plaats waar je je goed en ontspannen moet voelen, dus stem je interieur daar dan ook op af. Houd alles wat met je werk te maken heeft, zoals documenten, zoveel mogelijk uit je huis!

3. Schakel een work life balance coach in

Vervolgens kan het misschien een goed idee zijn om de hulp van een professionele work life balance coach in te schakelen. Hoe kan een work life balance coach helpen? Zo’n begeleider helpt je om duidelijk onderscheid te maken tussen je eigen leven en dat van je werk, door middel van handige tips en trucs.

Zo’n coach beseft dat de helft van het werk mentaal is en dat een slechte work life balance vaak begint in het hoofd. Tijdens een work life training of coaching zal er dus relatief veel aandacht gaan naar het optimaliseren van je mindset en gedachten zodat je deze onder controle hebt en geen slaaf wordt van de chaos in je hoofd!

4. Besteed je vrije tijd goed

Een van de beste manieren om voor jezelf duidelijk de lijn te trekken tussen je werk en je privƩleven is door je eigen leven te vullen met activiteiten die je Ʃcht helpen ontspannen. Als je op je vrije dagen gewoon thuis zit, helemaal alleen en zonder plannen of activiteiten, dan is de kans groot dat je alsnog je e-mails checkt om te kijken of er een update is van je boekhouder. Of misschien kan je wel in die vijf minuten tussen het toilet en je lunch op zoek gaan naar nieuwe business ideeƫn?

Zorg er dus voor dat je je verlof zo goed mogelijk gebruikt. Plan activiteiten met je partner of een groep vrienden, of maak een uitstapje met je kinderen. Niet alleen ben je op die manier weg uit huis, waar de verleiding om toch te werken misschien groter is. Ook geef je je geest de kans om even tot rust te komen, waardoor je de dag erna weer met volle energie en motivatie kunt beginnen!

worklife balance

De voordelen van een goede work life balance

De work life balance is erg belangrijk. Passen je medewerkers de bovenstaande tips goed toe? Dan ervaren ze enkele positieve resultaten op hun leven:

  1. Minder stress, doordat er mentaal meer orde is en gemakkelijker de scheiding gemaakt kan worden tussen privƩ en werk. Hierdoor vallen medewerkers minder snel uit.
  2. Meer productiviteit, aangezien de tijd die doorgebracht wordt op het werk ook veel beter gebruikt wordt. Ook als werkgever is dit natuurlijk een groot voordeel.
  3. Betere relaties en een ontspannen gevoel tijdens de vrije tijd, doordat er heel duidelijk grenzen gesteld worden en off-time goed gebruikt wordt. Als werkgever krijg je hier blije en ontspannen medewerkers voor terug!

Kortom, inspireren en stimuleren de work life balance te verbeteren is wel degelijk de moeite waard voor werkgevers. Doen je medewerkers het goed? Dan ervaren jullie hier beide vele voordelen van.