Als accountmanager ben je vaak de spil tussen klanten en de organisatie. Dat geldt ook voor accountmanagers Jochem Gerrits, Patrick Koonings en Ingrid Meijs. Zij hebben binnen Loket.nl een sterke focus op het opbouwen en onderhouden van de relatie met bestaande klanten. Aangezien Jochem en Patrick allebei recentelijk het Loket.nl team zijn komen versterken, vonden we het de hoogste tijd om hen beter te leren kennen. We gaan met hen in gesprek over hun achtergrond, liefde voor het vak Ć©n om te horen hoe een werkdag als accountmanager eruit ziet.

Willen jullie eens wat over jezelf vertellen en over jullie werkervaring?

Jochem: ā€œZeker! Ik ben Jochem Gerrits, 43 jaar en woon in Berkel-Enschot met mijn vriendin en twee kinderen. Inmiddels ben ik al ruim 13 jaar thuis in de wereld van HR en salaris en ben ik in die jaren werkzaam geweest bij verschillende organisaties. Met deze ruime ervaring hoop en verwacht ik een mooie bijdrage te kunnen leveren bij Loket.nl en haar klanten.

Weet je wat trouwens ook best grappig is? Vroeger, toen ik een jaar of 25 was, woonde ik schuin tegenover het pand waar Loket.nl gevestigd is. Ik keek dan wel eens vanaf mā€™n balkon naar het pand en dacht: wat zouden ze daar allemaal doen? Wat voor bedrijven zitten daarin? Dat weet ik nu natuurlijk als geen ander. Sinds maart dit jaar ben ik werkzaam bij Loket.nl en zoals je merkt, ben ik erg enthousiast. Naast het leuke team waarin ik terechtgekomen ben, merk ik ook dat ik veel energie krijg van de afspraken met klanten. Klanten willen graag stappen vooruit zetten en ik wil ze daar met alle liefde bij ondersteunen.ā€

Patrick: ā€œMijn naam is Patrick Koonings, 32 jaar en ik woon samen met mijn vriendin in Ysselsteyn. En voor alle duidelijkheid: ik bedoel niet IJsselstein in Utrecht, maar in Limburgā€, zegt hij lachend. ā€œIk ben nu 11 jaar werkzaam binnen de accountancy software en heb me de afgelopen jaren gespecialiseerd in verschillende aspecten binnen het accountancy software landschap: van boekhouden tot jaarrekeningen.ā€ Waar Patrick zich ook nog graag in wilde verdiepen, was de wereld van HR- en salarisadministratie. En zo kwam de functie voor accountmanager bij Loket.nl op zijn pad. ā€œIk ben hiermee binnen de accountancy software gebleven, maar heb mezelf toch ook weer kunnen verdiepen in een, voor mij, nieuw aspect binnen het landschap.ā€

Een mooi drietal accountmanagers

Jochem en Patrick vormen samen met collega Ingrid Meijs het team accountmanagement binnen Loket.nl. Voor veel klanten is Ingrid al een ā€˜bekendeā€™. Ze werkt immers al ruim 25 jaar bij de organisatie. Mocht je haar nog niet kennen? Ook Ingrid vertelt graag kort over haar rol binnen de organisatie. ā€œAl sinds ā€˜vorige eeuwā€™ werk ik bij Van Spaendonck en vanaf 2008 met veel plezier voor het label Loket.nl. Zo ken ik natuurlijk door de jaren heen al veel klanten, maar vaak vanuit een andere rol. Tot voor kort bemoeide ik me met name met het salestraject, zowel aan de voorkant als vanuit de backoffice. Ook verzorg ik al een paar jaar de facturering van Loket.nl en dat blijf ik ook doen. Vanuit alle kennis en kunde die ik door de jaren heen heb opgedaan, was de stap om het accountmanagement mee te gaan doen heel klein. Sinds half vorig jaar vervul ik de functie dan ook online en telefonisch in. In een superleuk team mag ik zeggen! In het kader van weer iets nieuws ondernemen, is het accountmanagement heel gaaf werk waar je extra energie van krijgt en hopelijk mijn klanten ook.ā€

Accountmanagers Ingrid en Jochem
Accountmanagers Ingrid Meijs en Jochem Gerrits

Wat maakt voor jullie de rol als accountmanager binnen Loket.nl zo leuk en uitdagend?

Natuurlijk zijn er verschillende software-leveranciers gespecialiseerd in HR- en salarisadministratie (voor accountantskantoren), maar Patrick had niet voor niets zijn zinnen gezet op een functie bij Loket.nl. ā€œIn mijn ogen is er Ć©Ć©n woord wat Ć©cht hoort bij Loket.nl: continuĆÆteit. En precies die continuĆÆteit spreekt me zo aan. Loket.nl is onderdeel van een stichting, Van Spaendonck, en is daarmee geen beursgenoteerd bedrijf. En dat merk je niet alleen op de werkvloer, maar ook klanten zullen dit merken. We streven er bij Loket.nl namelijk niet naar om op de korte termijn zoveel mogelijk goede cijfers te kunnen presenteren. Nee, hier wordt echt gekeken naar de lange termijn waarbij de wens van de klant centraal staat. We hebben oprecht aandacht voor klanten en dat maakt mijn rol als accountmanager ook zo leukā€, legt Patrick enthousiast uit.

Volgens Jochem is er binnen de organisatie niet alleen veel aandacht voor klanten, maar ook voor de medewerkers. ā€œHet is een relatief kleine organisatie en medewerkers kunnen altijd meedenken over ontwikkelingen. Vanuit mā€™n rol als accountmanager ga ik dan ook niet alleen het gesprek aan met de klant, ik kijk vervolgens ook wat ik intern kan doen met de input van klanten.ā€ Patrick vult aan: ā€œWe nodigen onze klanten trouwens ook uit om mee te denken over ontwikkelingen van de applicatie. Hiervoor organiseren we Loket.nl Insider bijeenkomsten. We nodigen klanten dan uit bij ons in Tilburg voor een ā€˜kijkje in de keukenā€™ zoals we dat zelf noemen.”

Het meest uitdagende voor Jochem en Patrick? Daar zijn ze het duidelijk over eens! ā€œZowel onze directe klant als indirecte klant optimaal gebruik laten maken van onze applicatie. Hierbij staat efficiency centraal, maar ook accountantskantoren ondersteunen bij het verbreden van hun dienstverlening.ā€

Accountmanagers Patrick en Jochem
Accountmanagers Patrick Koonings en Jochem Gerrits

Vertel eens, hoe ziet een werkdag er voor jullie uit?

ā€œEen clichĆ© wellicht, maar eigenlijk is een werkdag nooit hetzelfdeā€, vertelt Jochem. Als accountmanager bezoeken Patrick en Jochem regelmatig klanten. Dan kan het soms best zo zijn dat ze uren in de auto doorbrengen voor een klantafspraak. ā€œEn de andere dag zijn we bijvoorbeeld weer een hele dag op kantoor en werken we klantafspraken uit en overleggen we intern met collegaā€™s. Het is nooit vijf dagen in de week hetzelfde en ook geen klantafspraak is hetzelfde. Gelukkig maar, want vijf dagen op kantoor is niks voor mijā€, zegt Jochem. Patrick is overigens ook geen fan van vijf dagen alleen maar achter de computer. ā€œIk zit het liefste zoveel mogelijk bij klanten. Persoonlijk contact is in deze functie belangrijk om de lijnen zo kort en makkelijk mogelijk te houden. De afgelopen jaren hebben we veel via Teams-meetings gedaan, maar gelukkig ben ik ondertussen weer welkom op locatie bij de meeste klanten. Hoewel Teams-meetings op zijn tijd zeker efficiĆ«nt kunnen zijn.ā€. Onze accountmanagers komen graag naar je toe, zoals je kunt lezen!

Wanneer hebben jullie echt een ā€˜voldaanā€™ gevoel en is jullie jaar geslaagd?

ā€œMijn jaar is geslaagd als zowel accountantskantoren als werkgevers tevreden zijn over onze applicatie, onze dienstverlening en dat accountantskantoren ook echt het gevoel ervaren dat ze gehoord en betrokken wordenā€, zegt Jochem. Patrick vult aan: ā€œDat is uiteindelijk wel waar we het voor doen. We willen dat klanten met plezier en gemak onze applicatie gebruiken en bovenal samen successen realiseren en groeien!ā€