Op donderdagmiddag 7 november was het weer zover: samen sparren met ruim 45 Loket.nl Insiders over nieuwe ontwikkelingen en verdere verbeteringen in de applicatie. We delen waar we mee bezig zijn, waar we tegenaan lopen en zijn vooral benieuwd hoe onze gebruikers hierover denken. Tijdens deze editie stonden de volgende drie onderwerpen centraal: de nieuwe look and feel van Loket.nl, de transitievergoeding en de eerste opzet van een generieke workflow generator.
In dit artikel neem ik je kort mee in de drie sessies.
Transitievergoeding
De Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) staat voor de deur. Eén van de grote veranderingen is, dat in veel meer gevallen straks een transitievergoeding betaald moet worden als een medewerker niet op eigen initiatief vertrekt bij de werkgever. Via het Ideeënportaal van Loket.nl (waar onze accountantskantoorgebruikers hun ideeën kunnen delen) kwam de veelgehoorde wens naar voren om de transitievergoeding op een zo gebruiksvriendelijk mogelijke manier te verwerken. Op dit moment kunnen transitievergoedingen al verwerkt worden in Loket.nl, maar waar we in deze sessie met name antwoord op wilde krijgen, was de volgende vraag: welke aanpassingen moeten we in welke volgorde toevoegen om de transitievergoeding ook daadwerkelijk gebruiksvriendelijker te maken?
Samen met mijn collega, Jan Bollen, namen we onze Insiders tijdens de bijeenkomst mee in de wereld van prioriteren via de zogenoemde MoSCoW methode. Hierbij hebben we hen uitgedaagd om eens kritisch te kijken welke aanpassingen in het kader van transitievergoeding vereist (ook wel een ‘must’) zijn, een hoge prioriteit (ook wel ‘should’) verdienen en welke aanpassingen interessant zijn wanneer er tijd over is ( ook wel ‘could’).
Tijdens deze sessie ontdekten we drie belangrijke pijlers: van het direct bij uitdiensttreding bepalen van een transitievergoeding, naar een suggestie doen van het uit te betalen bedrag tot het inzicht bieden in de kosten bij het eventueel ontslaan van één of meerdere medewerkers.
Nieuwe design Loket.nl
“Zelf ben ik erg enthousiast over het nieuwe design. Het is modern en het gebruik door de werkgever staat centraal”, vertelt Andries Verheijden, Marketeer bij Loket.nl. Andries nam dan ook samen met collega, Michel Cobben, de Insiders tijdens deze sessie mee in deze nieuwe look and feel. We werken samen met een professionele partij om de user experience en de vormgeving van de applicatie naar een hoger plan te tillen. Volgens onze Insiders is dit een grote stap vooruit. Daar is iedereen het unaniem over eens. Goed om deze bevestiging te krijgen dat we goed op weg zijn.
Naast deze mooie ontwikkeling namen Andries en Michel de Insiders ook nog even mee in de Marketing Toolkit en het nieuwe product ‘Medewerkersvoordeel’. In de Marketing Toolkit kunnen accountantskantoren materialen vinden die hen helpen bij het communiceren over de mogelijkheden in de applicatie. Van leaflets en praatplaten tot whitepapers en klantcases.
Het nieuwe product ‘Medewerkersvoordeel’ wordt gerealiseerd door een koppeling met Benify. Medewerkers kunnen hiermee straks via het Werknemerloket profiteren van exclusieve kortingen op producten van bekende merken als Samsung, Happy Socks en Fit for Free. Een eenvoudige manier voor werkgevers om de secundaire arbeidsvoorwaarden uit te breiden.
Workflow generator
Iets waar al een tijdje over spreken, en ook veel vraag naar is vanuit gebruikers, is het realiseren van workflows in de applicatie. Maar wat wordt er nu eigenlijk precies verstaan onder een workflow? “In stappen komen van A tot Z, het liefst zo generiek mogelijk”, was één van de conclusies. We zijn dan ook gestart met een workflow generator aan de hand van het voorbeeld van een adreswijziging indienen vanuit het Werknemerloket door een medewerker zelf. M’n collega’s, Hans Meuffels en Igor Timmermans, namen de Insiders mee in deze workflow generator. “We maken de workflow generator voor onze gebruikers, dus zij moeten er een goed gevoel bij hebben. Deze Insider bijeenkomst was een mooi moment om hier samen over te sparren. Igor en ik hoorden tijdens de sessie positieve geluiden en hebben ook veel goede input gekregen waar we mee vooruit kunnen”, vertelt Hans. Deze waardevolle input zal dan ook meegenomen worden in de vervolgstappen.