Vijf tips bij het vinden van goed personeel

Vijf tips bij het vinden van goed personeel

19 september 2019

De krapte op de arbeidsmarkt is in de afgelopen jaren toegenomen. Dit maakt het werven van goed personeel voor bedrijven een uitdaging. Twintig procent van de ondernemers gaf vorig zelfs aan dat het tekort aan personeel de bedrijfsvoering belemmert. In 2014 was dit nog geen drie procent van de ondernemers. Maar hoe zorg je er in deze tijd dan voor dat je voldoende personeel hebt? In deze blog geven wij je 5 tips die helpen om een tekort aan goed personeel te voorkomen:

Tip 1:

Zorg voor tevreden medewerkers
Nieuwe medewerkers aantrekken én vasthouden is niet vanzelfsprekend. Door krapte op de arbeidsmarkt is de kans aanwezig dat er aan je medewerkers getrokken wordt of dat ze zelf gaan rondkijken. Daarom is het belangrijk om het verschil te maken als werkgever. Zorg ervoor dat je je medewerkers bindt en boeit. Download deze whitepaper en ontdek hoe je het verschil maakt als werkgever.

Tip 2:

Maak gebruik van je bestaande netwerk
Betrek je medewerkers in de zoektocht naar nieuw personeel. Je medewerkers zijn immers de perfecte ambassadeurs voor je bedrijf, omdat zij als geen ander kunnen overdragen waarom iemand bij jullie moet komen werken. Daarnaast kunnen ze goed inschatten of iemand ook daadwerkelijk bij het bedrijf past. Een gedeelte van de besparing op de wervingskosten zou je kunnen inzetten als wervingsbonus voor de medewerker die een kandidaat aandraagt.

Tip 3:

Presenteer je bedrijf
Laat potentiële kandidaten zien waarom het leuk is om bij je te werken. Onderzoeken wijzen uit dat vijfennegentig procent van de huidige sollicitanten belang hecht aan het imago van de potentiële werkgever. Laat bijvoorbeeld je medewerkers vertellen wat ze zo leuk vinden om bij je te werken en deel dit op je website en via social media Ook kun je video’s of foto’s van bedrijfsevenementen, borrels of teamuitjes delen via social media.

Tip 4:

Houd contact met kandidaten
Tijdens de sollicitatieprocedure spreek je meestal meerdere kandidaten en daaruit blijft vaak één iemand over die het beste past de bij de functie. De andere kandidaten moet je daardoor helaas afwijzen. Pak dit slim aan. De kandidaat die nu niet geschikt voor deze specifieke functie, kan in de toekomst met meer ervaring of voor een andere functie eventueel wel geschikt zijn. Daarom is het belangrijk om in contact te blijven en elkaar te blijven volgen. Er was niet voor niets wederzijdse interesse in elkaar.

Tip 5:

Zoek hulp bij je zoektocht
Er komen steeds meer slimme HR tools op de markt die je kunnen helpen in je zoektocht naar nieuwe medewerkers. Hiermee kun je tijd en geld besparen bij het vinden van nieuwe medewerkers. Een voorbeeld hiervan is Maqqie, een uitzendplatform waar bedrijven hun vacatures op kunnen aanmaken.  Die worden vervolgens gratis gepost naar de bekende jobboards. Wanneer je een match met een kandidaat hebt kun je deze direct contracteren. Het Maqqie platform regelt volautomatisch de contracten en verloning. Meer weten? http://www.maqqie.nl/loket

Download de whitepaper over goed werkgeverschap

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.