Direct weten of een sollicitant de juiste match is met je team, je bedrijf én de functie? Dat kan volgens David van Delft, Partner bij het Loonloket, perfect met de E-assessment tool in Loket.nl. “Bij het Loonloket zoeken we mensen met de juiste competenties en hebben we geen lijsten met functie-eisen. Dat is heel bewust. Hoe iemand als persoon is, waar hij of zij energie van krijgt en affiniteit mee heeft, dat vind ik veel belangrijker. Om erachter te komen of er ook daadwerkelijk een match is, nemen we e-assessments af”, vertelt David enthousiast.
Medewerkers willen zelf ook op de juiste plek zitten
“Een tijdje geleden had ik een vacature opengezet om een nieuwe salarisadministrateur te werven. In veel van zulke vacatures zie je een lijst aan functie-eisen staan. Dat wilde ik niet. Het enige wat ik hier eigenlijk in wilde zetten was dat het belangrijk is dat je affiniteit met salarisadministratie hebt. De rest komt wel. Dat kunnen we je leren”, legt David uit. En wat bleek? Er kwamen aardig wat reacties. “Dat is mooi natuurlijk, alleen is het wel de vraag of er ook dé juiste persoon tussen zit. Tijdens een gesprek dacht ik al snel bij iemand: dit de perfecte kandidaat! Om dat zeker te weten, lieten we haar een e-assessment doen.”
Zo’n e-assessment toetst in hoeverre de kenmerken van een sollicitant, de organisatie en de functie overeenkomen. In zo’n 30 tot 45 minuten doorloopt de sollicitant het complete e-assessment en vervolgens ontvangt de werkgever een duidelijk digitaal rapport. “Het was maar goed dat ik deze sollicitant het e-assessment had laten uitvoeren, er was namelijk geen match. En dat is niet alleen fijn voor ons als bedrijf om te weten, maar ook voor haar als potentiële medewerker. Een medewerker wil zelf ook het liefst goed op zijn of haar plek zitten natuurlijk”
“Een medewerker moet passen in de functie, maar kennis kun je ze bijbrengen”
Voor David is het vooral belangrijk dat mensen passen in het team én passen in de functie. Daar wordt niet alleen een werkgever blij van, maar in de eerste plaats ook de medewerker zelf. “Zo zet je als werkgever ook in op het werkgeluk van je medewerkers”, vertelt David. Heeft een medewerker nog niet de benodigde ervaring of papieren? “Geen probleem, dat kun je leren en diploma’s kun je behalen.” Volgens David vinden sollicitanten het ook alleen maar fijn om een e-assessment te maken. “Ze staan er zelf voor open. Het helpt hen natuurlijk ook. Een sollicitant wil zelf ook geen baan waar hij of zij uiteindelijk niet gelukkig mee is en geen energie van krijgt.”
En laten we niet vergeten dat het ook een flinke kostenpost kan zijn wanneer het geen match blijkt te zijn tussen een nieuwe medewerker en het bedrijf. “Als je met elkaar aan de slag gaat, ga je er van beide kanten veel tijd en energie instoppen. Als dan bijvoorbeeld na drie maanden blijkt dat er geen match is, dan kost dat ook nog eens tijd en energie van de rest van je team, wat waarschijnlijk al krap is. De kans is groot dat je team namelijk het gat tijdelijk weer moet opvullen en de werkzaamheden moeten verdelen. En komt er vervolgens weer een nieuwe medewerker? Dan moet ook deze medewerker weer helemaal ingewerkt worden.”
Zo helpt het Loonloket klanten bij het vinden van een geschikte medewerker
David gebruikt het niet alleen zelf om ervoor te zorgen dat hij een sterrenteam heeft. Bij het Loonloket gebruiken ze de E-assessment tool ook in hun dienstverlening richting werkgevers. “We hebben een compleet model ontwikkeld om onze klanten te helpen bij het hele proces rondom het vinden van een nieuwe, geschikte medewerker”, legt David uit. Het model bestaat eigenlijk uit drie pakketten waaruit een werkgever kan kiezen. “Een klant kan bij ons kiezen of ze bijvoorbeeld alleen hulp willen bij het schrijven en plaatsen van een vacature of dat ze ook echt willen dat wij de voorselectie maken van kandidaten. Daarnaast hebben ze zelfs de keuze om het gehele proces rondom het vinden van nieuwe medewerkers uit te besteden. Hiervoor werken wij samen met een externe partij die hen dan op alle vlakken kan ondersteunen. Van het schrijven van de vacature tot het inregelen van Google advertenties om de vacatures onder de aandacht te brengen. Eén ding komt in ieder geval altijd terug. Is er een mogelijke match? Dan is de E-assessment tool altijd beschikbaar om de match te bevestigen… of een mismatch te bevestigen, dat kan natuurlijk ook”, zegt David.