Met meer dan een kwarteeuw aan ervaring in het HR- en salarislandschap is Leo Moonen, eigenaar Moonen Payroll Solutions, een echte expert te noemen. En ondanks Leo’s uitgebreide ervaring, was hij tot voor kort nog onbekend met Loket.nl. Jarenlang werkte hij met andere salarissoftware tot hij enkele jaren geleden op zoek ging naar software die niet alleen aan de basisbehoeften voldeed, maar ook vooruitstrevend is en meegaat met de meest recente ontwikkelingen. Zo stuitte Leo op Loket.nl. “Voor mij was het doorslaggevend dat Loket.nl onderdeel is van Van Spaendonck, een bedrijf dat al meer dan 100 jaar bestaat. Om zo lang succesvol te kunnen zijn, moet je voortdurend investeren in een solide basis en meegaan met de nieuwste mogelijkheden. Dat merk je maar al te goed. Neem bijvoorbeeld de integratie van AI: Loket.nl omarmt AI en past dit naadloos toe in de applicatie”, vertelt Leo enthousiast. Benieuwd hoe?
Volgens Leo kun je er vanuit gaan dat er geen één salarispakket is die een onjuiste berekening doet. “Je moet jezelf bij een zoektocht naar andere software vooral afvragen waar je behoefte aan hebt en wat voor jou écht belangrijk is”, legt Leo uit. Voor de ene persoon zit hem dat in bijvoorbeeld goede service en de ander slaat weer aan op specifieke functionaliteiten in een applicatie. “Voor mij geldt het eigenlijk allebei. Ik vind het ontzettend belangrijk om samen te werken met een partij die laagdrempelig te bereiken is en waar je geen nummer bent. Daarnaast moet ik met de applicatie optimaal mijn klanten kunnen bedienen en mee kunnen gaan met de tijd”, vertelt Leo.
Aan het juiste adres
Als we inzoomen op functionaliteiten én meegaan met de tijd, ben je bij Loket.nl aan het juiste adres volgens Leo. “AI is de toekomst, of je dat nu wil of niet. Laten we dat accepteren en beter nog: omarmen. Ik denk zelfs dat wij over een aantal jaar in de auto stappen, de gewenste bestemming noemen en dat de auto ons hier vanzelf naartoe brengt, zonder chauffeur. Straks kunnen we niet meer zonder AI, dat is mijn voorspelling. Maar tot het zover is, moeten we vooral kijken welke AI-mogelijkheden we vandaag de dag al kunnen benutten.”
In no-time antwoord van Robin
Dat Leo een enthousiaste en proactieve gebruiker is van Robin, de digitale assistent in Loket.nl, zal je waarschijnlijk niet verbazen. Robin is ontworpen en gebouwd met behulp van de nieuwste technologieën op basis van AI. “Normaal gesproken als ik een vraag kreeg van een klant en niet direct het antwoord wist, zocht ik informatie op Google. Dan moet je natuurlijk zelf nog wel nagaan of de informatie ook klopt. Dat is inmiddels verleden tijd, want met Robin in Loket.nl stel ik direct al mijn HR- en salaris gerelateerde vragen aan Robin en binnen no-time heb ik een correct antwoord terug.” Loket.nl maakt namelijk geen gebruik van alle (soms tegenstrijdige) informatie die op het internet te vinden is, maar traint Robin met specifieke informatie zoals het Handboek Loonheffingen. In het antwoord dat je krijgt van Robin, zie je dan ook altijd een duidelijke bronvermelding. Zo weet je precies hoe het antwoord tot stand is gekomen.
Aan wat voor vragen moet je dan denken? “Ik stelde pas bijvoorbeeld een vraag over hoe het zit met een verzekeringsplicht van een buitenlandse medewerker die in Nederland werkt. Ik was namelijk heel benieuwd of ik een helder en compleet antwoord op zo’n vraag zou krijgen. En ja hoor, snel én correct gaf Robin het antwoord. Niet alleen inhoudelijk kan Robin me helpen, ook als het gaat om de werking van de applicatie zelf, is Robin mijn helpende hand”, legt Leo uit.
Verwerk jij morgen de lonen?
Je zou bijna denken: wat wil je nog meer? Daar heeft Leo toch wel een antwoord op. “Eerlijk is eerlijk, het zou nóg mooier zijn als ik straks tegen Robin kan zeggen: verwerk jij morgen de lonen? Dan kan ik me weer bezighouden met andere werkzaamheden, in plaats van de repeterende uitvoerende werkzaamheden. Ik denk dat het merendeel van de salarisprofessionals het met me eens is dat we meer dan genoeg te doen hebben. Hoe fijn is het dan als sommige uitvoerende taken overgenomen kunnen worden en wij de overgebleven tijd juist anders gaan besteden? Bijvoorbeeld door nog meer aandacht te hebben voor het menselijke aspect van je werk: het adviseren van en het meedenken met je klanten.”
“Eindelijk iemand die naar me luistert”
Bang dat AI zijn werk over gaat nemen, is Leo dan ook allerminst. “Ik zie alleen maar nieuwe mogelijkheden. En nog even terug naar Robin. Hoe fijn is het dat ik eindelijk iemand gevonden heb die echt naar me luistert, me duidelijke antwoorden geeft én met niet tegenspreekt”, lacht Leo.