Employer branding betekenis
Employer branding betekent eigenlijk dat je jezelf als werkgever merkwaarde geeft: je bouwt aan je merk of imago als werkgever. Een paar vragen die je jezelf kunt stellen: Wat onderscheidt jou van andere werkgevers? Hoe maak je jezelf aantrekkelijker als werkgever? Met employer branding probeer je ervoor te zorgen dat (potentiële) medewerkers positiever over jou gaan denken.
Een prettige werkomgeving creëren
Investeer je in employer branding, dan investeer je in een prettige werkomgeving voor je personeel: het personeel dat je al hebt én personeel dat je nog niet hebt.
Men spreekt soms van interne employer branding voor het behoud van personeel en van externe employer branding voor het werven van nieuwe medewerkers. Eigenlijk is het niet nodig dit onderscheid te maken, want als je een prettige werkplek creëert, is dat voor zowel nieuwkomers als blijvers fijn.
Waarom is employer branding belangrijk?
Kort gezegd: als je goed in employer branding hebt geïnvesteerd, heb je geïnvesteerd in een bedrijf waar medewerkers graag werken. En als je eenmaal een bedrijf hebt waar medewerkers graag werken, dan werkt dat als een magneet op nieuw personeel. Een paar voordelen van een sterk employer brand:
- Makkelijker nieuw personeel werven. Ben je een aantrekkelijke werkgever om voor te werken? Dan willen meer mensen bij je werken. Het mooie is dat je dan de meest geschikte kandidaten kunt kiezen (en niet blijft zitten met de overblijvers).
- Minder vertrekkend personeel. Een medewerker die bij jou werkt en daarvan geniet, zit op zijn plek en blijft daar langer. Dat scheelt weer nieuwe mensen werven en opleiden.
- Meer motivatie. Een medewerker die een fijne werkomgeving heeft, is gemotiveerder. Dat draagt bij aan het werkplezier.
- Productiever. In veel gevallen zijn medewerkers die gemotiveerd zijn, ook productiever.
Goede reclame
Een ander mooi voordeel is dat je imago als organisatie ook afstraalt op potentiële klanten. Het zal makkelijker zijn om klanten binnen te halen, omdat ze je eerder vertrouwen. Ook zul je je makkelijker kunnen onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Een goed imago is als goede reclame voor je bedrijf.
Employer branding strategie: 3 stappen
Je doet er dus goed aan om employer branding in je bedrijfsstrategie op te nemen. Hoe pak het je aan? We nemen je mee in 3 stappen.
1. Startpunt: bepaal je huidige employer brand
Wat is jouw huidige employer brand, je werkgeversmerk? Voor kleding- en schoenenmerken geldt dat het ene merk populairder is dan het andere. Wat is jouw employer brand? Zijn jouw medewerkers er trots op dat ze voor jou mogen werken en praten ze er graag met anderen over? Of houden ze het liever voor zichzelf? Anders gezegd: ben je een Zeeman-trui? Of toch een Versace-sweater? Bepaal hoe jij het doet als werkgever en hoe je het doet ten opzichte van concurrenten. Een paar vragen die je jezelf kunt stellen:
- Hoeveel moeite kost het om nieuwe medewerkers te werven?
- Hoe makkelijk komen concurrenten aan nieuw personeel?
- Vertrekken medewerkers vaak naar een directe concurrent?
- Welke voorzieningen bied ik mijn medewerkers?
- Zou ik zelf graag in mijn bedrijf willen werken?
Een paar vragen voor je personeel die je ze kunt voorleggen via een enquête:
- Hoe zien ze jou als werkgever?
- Zijn ze ambassadeurs van jouw bedrijf?
- Wat zouden ze willen veranderen, en hoe?
Dit soort vragen kunnen het beste anoniem beantwoord worden, zodat iedereen zich vrij voelt om zich te uiten.
2. Doelstelling: wat wil je bereiken?
Ga vervolgens na hoe je werkgeversmerk zou moeten zijn. Welke bedrijven vind je inspirerend? Hun aanpak en visie kan je helpen bij je employer branding. Wat voor werkgever wil je zijn? Denk na over vragen als:
- Hoe wil jij je van anderen onderscheiden?
- Wat voor werkgever wil je zijn?
- Waarom moet personeel voor je (blijven) werken?
- Wat is jouw missie?
- Wat voor bedrijfscultuur wil je?
Probeer het concreet te maken: wat heb jij medewerkers (straks) te bieden waardoor ze nog liever voor jou werken? Verwerk hierin ook input die je uit het onderzoek hebt gekregen.
3. Uitvoering: aan de slag
Maak een plan de campagne: wat ga je doen om de doelstelling te behalen? Vaak zijn dit geen eenmalige acties, maar dingen die periodiek aandacht nodig hebben. Pak je doelen er dus bij en zet deze om in acties: ‘Dit gaan we doen om dat te bereiken.’
Dit doe je natuurlijk door dingen uit te zetten in de organisatie, bijvoorbeeld aan hr. Maar betrek ook je medewerkers bij dit proces. Samen zorg je voor verandering: met elkaar creeër je een sfeer waarin iedereen zich thuis voelt. Als je medewerkers erin geloven en hun schouders eronder zetten, ben je al een flinke stap verder. Grote kans ook dat ze ambassadeurs worden van jouw bedrijf.
Communicatie over employer branding
Natuurlijk moet je ook niet vergeten om je employer branding te delen met de buitenwereld. Laat weten wat voor werkgever je bent (of: wilt zijn) in vacatures, in uitingen op social media en marketingkanalen. Laat iedereen weten wat je doet om de perfecte werkgever te zijn.
Goed werkgeverschap
Download whitepaperEmployer branding van binnenuit
Employer branding is meer dan een manier van je presenteren naar de buitenwereld. Als het alleen dat is, prikken medewerkers en anderen daar snel doorheen. En dan gaat het zich tegen je keren. Employer branding begint binnen in de organisatie en moet er een deel van worden. Als je duidelijk hebt waar je als werkgever staat en waar je naartoe wilt, zullen interne verbeteringen heel snel uiterlijk merkbaar zijn. Verbeter je imago als werkgever door echt een betere werkgever te worden. Een werkgever voor wie medewerkers graag willen werken.
Lees ons uitgebreide artikel over tevreden medewerkers, dan weet je precies hoe je ze binnenhoudt.