Employee journey betekenis

Employee journey is een Engelse term om als het ware de reis van jouw medewerker binnen jouw bedrijf te beschrijven: van het eerste contact – tijdens de oriëntatiefase voor de sollicitatie – tot aan het moment dat hij of zij vertrekt naar een ander bedrijf. Als werkgever wil je dat deze reis een fijne reis is, van begin tot eind.

Waarom is een succesvolle employee journey belangrijk?

Je medewerkers zijn de bouwstenen van je bedrijf. Blije medewerkers werken met meer enthousiasme, zijn productiever en blijven langer bij dezelfde baas werken. En de sfeer op de werkvloer werkt aanstekelijk bij je klanten. Dat is de reden waarom je bij sommige bedrijven een goede vibe krijgt: niet alleen omdat de marketing goed is, maar ook omdat de medewerkers blij zijn en dat uitstralen. Ze zijn ambassadeurs van je bedrijf.

Talent benutten

Is je employee journey goed ingericht? Dan maak je beter gebruik van talent. Je trekt makkelijker talent aan, houdt ze beter binnen de organisatie en zorgt ervoor dat ze helemaal opbloeien in jouw bedrijf. Het is goed voor jou én je medewerker, want zoals gezegd in de inleiding: talent ligt niet voor het oprapen.

Stappenplan employee journey

Je wilt de employee journey van jouw medewerkers van begin tot eind goed inrichten. Meestal onderscheidt men 3 fases (of contactpunten) bij de journey van jouw medewerkers: voordat ze bij je gaan werken, het moment dat ze daadwerkelijk in dienst treden en het moment dat ze jouw organisatie verlaten. Drie momenten om aandacht aan te besteden bij het uittekenen van de employee journey. Maar er zijn nog een paar belangrijke momenten. We werken ze hieronder voor je uit in een stappenplan employee journey.

Stap 1. Investeer in employer branding

Het begint allemaal met employer branding: bouwen aan je reputatie als werkgever. Al voordat je medewerker bij je in dienst komt, zal hij of zij al weleens over je gehoord hebben: in positieve of negatieve zin. Je wilt dat je werkgeversmerk sterk is.

Als je geïnvesteerd hebt in employer branding sta je bekend als een goede werkgever, een bedrijf waar je graag wilt werken. Het staat goed op je cv en andere medewerkers zijn positief over jou als werkgever. Dat maakt het voor nieuwelingen aantrekkelijk om een sollicitatie bij jou in te dienen. Als ze zich dan oriënteren op een nieuwe baan, zullen ze eerder bij jou uitkomen en de stap wagen.

Stap 2. Presenteer je duidelijk

Natuurlijk moet je in de vacature en tijdens de sollicitatieprocedure laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Tijdens een sollicitatie probeer je geschikte mensen voor jouw organisatie te vinden, maar vergeet niet dat kandidaten ook op zoek zijn naar een geschikte werkgever. Laat geen kansen liggen. Laat weten:

  • Wat je nieuwe medewerkers te bieden hebt
  • Hoe de werksfeer is in jouw organisatie
  • Waar het bedrijf voor staat
  • Wat nieuwe medewerkers kunnen verwachten

Niet te missen kans

Deze fase maakt al deel uit van de hele ervaring die je medewerker heeft met jouw bedrijf. Dit onderdeel van de employee journey moet je medewerker het gevoel geven: werken voor dit bedrijf is een kans die ik niet wil laten liggen. Wat een heerlijk gevoel als uiteindelijk dat bericht komt dat de medewerker is aangenomen!

employee journey

Stap 3. Onboarding

Als de medewerker is aangenomen, moet deze geïntroduceerd worden in de nieuwe organisatie. Dit op gang helpen van de medewerker heet onboarding. Dit is een belangrijke fase, want in deze fase kan iemand een totale bevestiging krijgen dat de keuze voor jouw bedrijf de goede was, of juist niet. Lees hier tips voor succesvolle onboarding.

Het gebeurt helaas te vaak dat nieuwe medewerkers de eerste dagen bij de nieuwe werkgever te veel aan hun lot overgelaten worden. Het is niet meteen duidelijk wat ze moeten doen en waar ze dingen kunnen vinden. Ze komen te weinig in contact met hun collega’s zodat de drempel om dingen te vragen hoog is. Gevolg: ze vertrekken al in de proeftijd. Zorg dus dat alles vanaf dag 1 goed is geregeld, zodat ze zich meteen nuttig voelen. Geef iemand het gevoel dat zijn of haar inbreng waardevol is, ook al is iemand nog maar net binnen de organisatie.

Onderscheidende arbeidsvoorwaarden
whitepaper

Onderscheidende arbeidsvoorwaarden

Download whitepaper

Stap 4. Blijf een inspirerende werkgever

Nu je iemand binnengehaald hebt, is het zaak je medewerker binnenboord te houden. Dat doe je onder andere door je beloften waar te maken én door de keuze voor jou als werkgever steeds weer te bevestigen.

Een manier om dat te doen is door te blijven investeren in een prettig werkklimaat. Zorg bijvoorbeeld voor:

  • Diversiteit
  • Gelijke kansen
  • Kansen om zich te ontwikkelen en door te groeien
  • Voldoende leuke dingen (bv teambuilding)

Als medewerkers graag voor je werken, zal dat ook een positief effect hebben op je business. Ze houden van hun bedrijf, dus dan zullen ze dat overbrengen op je klanten. En reken maar dat hun positieve ervaringen met jouw organisatie ook nieuw talent zal aantrekken.

Stap 5. Offboarding

Natuurlijk zullen er altijd medewerkers afscheid nemen om ergens anders te gaan werken. Deze groep wil je niet laten vallen omdat ze je nu eenmaal verlaten. Je moet ze zien als een groep met een enorme potentie voor jou. Zorg dat ze vertrekken met een goed gevoel. Anders gezegd: zorg voor een goede offboarding.

Gerespecteerd

Wat de reden ook is waarom iemand afscheid neemt, geef iemand altijd het gevoel dat hij gerespecteerd wordt. Zo iemand zal eerder positief over jouw organisatie praten en een ambassadeur voor je zijn. Vaak is een ex-medewerker een (toekomstige) kostbare relatie voor het bedrijf.

De rol van HR

Jij als werkgever wilt je medewerkers de beste employee journey bieden. Jij wilt dat ze tijdens alle contactmomenten een goed gevoel hebben. HR zal je helpen de belangrijke contactmomenten verder vorm te geven. Zij moeten hierin het voortouw nemen. HR kan erop toezien dat iedereen binnen de organisatie, van hoog tot laag, de schouders eronder zet om de medewerkers een mooie reis te gunnen. Werk samen met HR een plan uit om de reis van elke medewerker binnen jouw bedrijf onvergetelijk te maken.

Employee experience

Met een succesvolle employee journey geef jij je medewerkers een prettige employee experience. Alle onderdelen van de reis dragen bij aan het feit dat je medewerker een goede ervaring heeft met je bedrijf. Een ervaring die hij of zij graag met anderen deelt.

Wil je weten wat je nog meer kunt doen om een goede indruk te maken op jouw medewerkers? Je kunt je onderscheiden in bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden. In de whitepaper hieronder vind je er alles over!